louise

    jag går nu på Bråvalla gymnasiet (linje bygg och anläggning inriktning husbygg) Eftersom jag går sista året på linjen känner jag inte för att byta men insätt att jag inte vill jobba som snickare efter att ha varit på praktik. Undrar vad man kan söka för yrken utöver snickare med den utbildningen. Det finns väll jobb som endast kräver en gymnasieutbildning och sedan utvecklas vidare efter det? läser till grundläggande behörighet till högskola men är så kluven med vad jag vill jobba med så vill avvakta med att plugga vidare till jag vet till vad. (är öppen för många olika yrken bara för att veta vad jag kan jobba med)

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej louise!
    jag tycker du fick bra tips i kommentaren till din fråga, från Jelena. I sammanfattningen på framtid.se/yrke/gymnasiekompetensyrken finns info om yrken som inte nödvändigtvis kräver utbildning till ett specifikt yrke och som man kan få utan eftergymnasial utbildning.
    Jag har också ett förslag på att du ska fundera över möjlighet att söka jobb som Butikssäljare på ett Byggvaruhus. Med kunskaper inom bygg som du skaffar dig under din gymnasial utbildning kan du bli särskild attraktiv för arbetsgivare som säljer byggvaror (pga du kan ge kunder bra råd kring köp av byggvaror).

    Och titta även på yrken som kräver eftergymnasial utbildning, t.ex på en yrkeshögskola.
    Du kan också titta på möjlighet att vidareutbilda dig - till ex. Bygglovshandläggare, Byggprojektör-cad-bim eller Bygglovsprojektör (utbildningar finns inom yrkeshögskolan). Du kan även titta på yrken som t.ex Teknisk ritare.

    Några exempel på yrkeshögskolautbildningar:
    affarshogskolan/facility-management
    hermods-yrkeshogskola/byggnadsingenjor-produktion
    campus-varberg/byggingenjör
    påhlmans-handelsinstitut/projekteringsingenjor-bim-anlaggning
    campus-vastra-skaraborg/bygglovshandläggare