Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Amani, det är klart att alla kan bli "något"! Frågan är bara  -  Vad?

    Jag har några frågor till dig:
    -på vilket gymnasieprogram läser du nu? Vad är dina intressen? Vad är du bra på och gillar att göra? Har du Hobby>>?

    Vad skulle du vilja jobba inom? Du får gärna kika på www.framtid.se - med alla de tusentals presentationer och hitta några yrken som du tycker är intressanta för dig.

    Nya yrken uppstår, som t.ex Drönarpilot>>, som man bara för några få år sedan inte hört talas om! Du kanske kan själv uppfinna ett nytt yrke! T.ex om du får en affärsidé och startar eget företag>>

    Svara gärna på mina frågor och jag ska försöka ge dig svar eller i alla fall några tips/förslag eller råd.

    Vänliga hälsningar

    Julia SYV

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hejsan,

    Det är inte obligatoriskt att söka till högskola/universitet även om man har på gymnasiet läst på ett högskoleförberedande program. Men se här till >>vilka högskoleutbildningar du blir behörig med Examensbevis från NA, natur och samhälle.

    Se ex. Gymnasiekompetensyrken>> - exempel på många yrken som inte kräver någon eftergymnasial utbildning. Sedan finns det också andra utbildningsformer än högskola/universitet - ex. KKU>>; folkhögskolor>> och yrkeshögskola>>. Hur höga betyg som kommer att krävas för att komma in på en viss utbildning är det ingen som kan säga på förhand. Antagningsgräns uppstår i efterhand, när antagningen redan är genomförd.

    Erfarenhetsmässigt vet man att vissa utbildningar som ex. läkarprogrammet, tandläkarprogrammet, arkitektprogrammet, veterinärprogrammet, utbildning till Civilingenjör i Industriell ekonomi, juristprogrammet och psykologprogrammet - brukar ha mycket höga antagningsgränser. Dock är det ingen lag som säger att det ska vara så att det förblir så även i framtiden.

    Man bör därför söka alla de utbildningar man är intresserad av. Även med relativt låga betyg kan man ändå komma in, ex. genom HP-resultatet (Högskoleprovet) eller via Alternativ antagning>> (i AU-urvalsgruppen).

    Bästa hälsningar

    ANNA