Momirka

    Jag har högskoleutbildning från mitt hemland och bedömning mot svensk högskoleutbildning som motsvarar magisterexamen. Och UHR säger att min utbildningen är inriktad mot turismvetenskap och det ingår även studier i viltförvaltning. Jag vill studera till lärare. Jag undrar vad behöver jag att göra för att studera. Finns kompletterande utbildningar som jag kan göra?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hejsan, kika på yrke/yrkeslarare - om du vill bli yrkeslärare på gymnasiet (tänker i första hand på HT-programmet) då bör du söka till yrkeslärarprogrammet. På studera.nu/jamfor-utbildning/?q=yrkeslärare kan du se en lista på vilka lärosäten som i Sverige erbjuder yrkeslärarprogrammet.

    När det är lärarbrist, kan man få jobba som lärare även utan lärarutbildningen. Du kan därför söka vikariat som lärare och det är inte omöjligt att du kan få anställning (i alla fall under ett läsår). Det kan bli ett bra sätt att testa jobba som lärare, då vet du sedan om det är just det du vill satsa på!