Jessica
    Jag är utbipdad socialpedagog med inriktning av behandling.
    Jag undrar vad jag har för möjligheter för att kunna vidarutbilda mig? Vad för kurser behöver jag lägga till för att tillexempel bli kurator?
    Du kanske kan ge mig andra alternativ vad jag kan jobba med om jag studerar kurser?!

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej Jessica!
    jag vill börja med att råda dig prata med studievägledare på din gamla utb. till Socialpedagog.
    Är din utbildning "socialpedagog med inriktning av behandling" från högskola/universitet, folkhögskola eller från en yrkeshögskola? Har du tagit ut Kandidatexamen eller Lärarexamen? Alla frågor som jag ställer gör jag för att kunna ge tips på vidareutbildningar.

    Vidare vill jag berätta om att inom olika Kurators-tjänster är det endast kurator-inom-halso-och-sjukvarden som är Legitimationsyrke. De andra kurators-jobb som t.ex socialsekreterare och skolkurator är inte legitimationsyrken och arbetsgivare får anställa precis vem de vill, men allt som oftast vill de anställa endast med grundutbildning från Socionomprogrammet.

    Du får gärna kika på Socionomyrken men allt som oftast är det just med grundutbildning från Socionomprogrammet som man kan jobba eller vidareutbilda sig inom de yrken.

    Vänligen
    SYV

    Studie- och yrkesvägledare