Astrid
    Hej!
    Just nu går jag ettan på Bygg och anläggningsprogrammet och läser till högskolebehörighet.
    Jag trivs jättebra på denna linje, och valde den då jag alltid gillat måleri, och då jag ville göra någonting praktiskt på skoltid. Jag går även idrottsutbildning.

    Min fråga är nu.. Kan jag läsa till vad som helst på högskola senare? Jag har jättebra betyg osv.
    Jag vill mycket längre än att vara målare. Skulle kunna tänka mig att utbilda mig till PT, civilekonom, kriminalutredare, veterinär eller någonting inom sjukvården.

    Är det möjligt för mig att utbilda mig till något av detta sedan?
    Har hört från min SYV att det går utmärkt, medans andra säger att det är omöjligt och att jag isåfall måste gå Sam, Natur eller Ekonomi.

    Behöver snabbt svar, för går det inte så måste jag akut byta gymnasielinje!

    MVH Astrid.

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV
    Hej Astrid,
    så roligt att du har bra betyg och trivs på gymnasiet. Det är synd att byta program då du trivs så bra!
    Vill börja med att säga att det finns möjlighet att komplettera på komvux efter gymnasiet. Det finns också möjlighet att läsa ett naturvetenskapligt/tekniskt basår - ett år på högskolan för att bli behörig till t.ex. Veterinär. För att bli behörig till Nat/tekniskt basår - läs Matematik 2a /och om du kan, även Matematik 3/ - det är på vissa högskolor som Matte 3 krävs för att komma in på Nat/Tekniskt basår medans på andra - räcker det med Matte 2.

    Inom sjukvården finns det jättemånga olika yrken och vissa utbildningar finns på högskola www.studera.nu - som t.ex. Dietist, Tandhygienist, Audionom, Fysioterapeut
    och andra - inom Yrkeshögskola www.yhguiden.se - som t.ex. Akutsjukvårdare, Tandsköterska, Massageterapeut, Medicinsk sekreterare.
    Kriminalutredare finns det två vägar att nå upp till: genom att söka till Polisutbildningen - och senare interna utbildningar
    eller genom att läsa Kriminologi på högskolan.
    Civilekonom är en högskoleutbildning på 4 år. Behörighet: grundläggande behörighet + Matematik 3 samt Samhällskunskap 1b. För att få Grundläggande behörighet kommer du på BA läsa svenska 3 och engelska 6 - inom Individuellt val och med de två kurser upptar alla poäng.
    Matematik 2a kan du läsa inom programfördjupningen. Svenska 2 kommer du läsa inom programfördjupningen - för grundläggande behörighet. Då har vi 150 poäng "hängandes i luften" - två kurser Matematik 3b, 100 poäng, och Samhällskunskap 1a2 , 50 poäng. Du kan ansöka om att läsa de två som utökade kurser, dvs utöver heltid under åk2 och 3. Det kan din skola neka dig, men om du säger att du i så fall måste byta program för att du behöver de kurserna för behörighet till vidare utbildning - kan det gå att ordna så att du får läsa dem.
    PT - är det personlig tränare? Folk med väldigt olika bakgrunder jobbar som personliga tränare. Man kan vara utbildad sjuksköterska, undersköterska, lärare i idrott - eller bara vara mycket träningsintresserad och gå privata utbildningar i olika steg som man oftast själv får bekosta. Uppskattningsvis kostar det minst 60 tusen kronor för de tre stegen i utbildningen som krävs för att få börja som PT.

    Det är tyvärr inte alla elever som trivs på sin gymnasieutbildning och jag råder dig att inte ha för bråttom att byta från en plats där du trivs. Det är ett råd som jag vill att du funderar över.

    Mitt förslag är att du frågar på din skola om möjlighet att läsa 150 p. utökade kurser under å k 2 och 3 och min förhoppning är att du får det och stannar där du trivs så bra.
    Planering som jag föreslår: under å k 2 läs Matematik 2a & Svenska 2 inom programfördjupningen samt Samhällskunskap 1a2, 50 poäng - som utökad kurs /50 poäng under 2 terminer är en 16-de del av heltid utöver heltiden/, dvs inte mycket.
    Under å k 3 läser du då Svenska 3 och Engelska 6 - inom Individuellt val och Matematik 3b - som en utökad kurs /det blir en åttonde del extra utöver heltid/, dubbelt så mycket än under åk2 men det är helt möjligt. På så sätt blir du behörig till Civilekonomutbildningen samt till många andra högskoleutbildningar.
    Om du hittar några intressanta utbildningar på www.yhguiden.se där behörighetskraven vad det gäller kurser, är oftast lägre - behöver du kanske inte läsa extra Matte och Samhällskunskap. Däremot är det oftast ARBETSLIVSERFARENHET, minst 1 år, som krävs. Spara alla bevis på att du har jobbat - även om det är några timmar extra eller deltids-sommarjobb. Du kan behöva alla de inarbetade timmar om du söker till en utbildning där arbetslivserfarenhet ingår i Särskild behörighet.

    Bästa hälsningar! Jag håller tummarna för dig! :-)
    Anna SYV