Kimia
    För att bli behörig att söka sjuksköterske/tandhygienist utbildning efter VO.
    Och vilka är kurserna som man kan välja, på VO som individuellt/programfördjupning ,för att bli behörig till läkarprogrammet?.

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV
    Hej Kimia!
    Det är 500 poäng du väljer inom Programfördjupningen på VO.
    För att få Grundläggande behörighet, måste du välja Engelska 6 och Svenska (eller svenska som andra språk) 3. Sedan råder jag dig välja Matematik 2a, som du inte behöver för grundläggande behörighet, men du behöver den kursen om du vill bli behörig att söka till Naturvetenskapligt basår på högskolan.

    Individuellt val, 200 poäng: För att bli behörig till Sjuksköterska-utbildningen, välj Samhällskunskap 1a2, 50 poäng.
    Du behöver också en kurs Naturkunskap 2, som du kan önska läsa inom individuellt val.

    Det finns alternativ: Naturkunskap 2 kan ersättas av Vård- och omsorgsprogrammet med kurserna Naturkunskap 1a1 (NAKNAK01a1), Hälsopedagogik (HÄLHÄL0), Medicin 1 (MEDMED01) och Etik och människans livsvillkor (MÄNETI0) - alla de kurserna är redan obligatoriska på VO och om du får minst betyg E i alla dem, behöver du i så fall INTE läsa Naturkunskap 2.

    Till läkarprogrammet blir du inte behörig på VO utan att läsa en mängd utökade kurser - om det måste du ansöka och din skola har rätt att neka dig det. Boka tid hos SYV på din skola för att ansöka om utökade kurser.
    Får du examen från VO och blir godkänd även i kursen Matematik 2a, blir du behörig att söka Naturvetenskapligt bas år på vissa högskolor och där kan du bli behörig att söka Läkarprogrammet.
    Jag råder dig även läsa Matematik 3 - inom individuellt val, eftersom vissa högskolor kräver redan nu betyg i den kursen för behörighet till Naturvetenskapligt basår.

    Sammanfattning:
    utifrån dina planer på eftergymnasiala studier råder jag dig välja
    inom Programfördjupningen: Engelska 6, Svenska (eller svenska som andra språk) 3, Matematik 2a
    och
    inom Individuellt val: Samhällskunskap 1a2 och Matematik 3b.

    Bästa hälsningar
    Julia SYV