Madeleine
    Hej!
    Jag är oroad för vad jag faktiskt kan utbilda mig till efter gymnasiet. Jag valde undersköterske utbilningen (VO) och jag känner mig inte sugen på att läsa vidare med sjuksköterska. Jag är däremot intresserad av militären, brandman, polis, försäljare, veterinär och liknande, men vill gärna veta ALLA val jag har möjlighet att läsa vidare till. Har godkänt i alla ämnen och har även läst Historia 1a2 för att få polis behörigheten. Jätte tacksam för svar då jag inte hittar bra svar själv :)
    • Anna : Läser du eller kommer du att läsa svenska 3 och engelska 6? Läser du mer matte än matte 1; läser du matte 2 och 3 eller i alla fall matte 2?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Madeleine,

    det är mer eller mindre Omöjligt att nämna alla yrken och utbildningar som du ska kunna söka till. Detta bl a för att utbildningsutbud förändras. Utbildningar tillkommer och försvinner.
    Men jag ska göra ett försök att ge några exempel och länkar till sidorna där mer info finns. :)

    Ang. det "militära" - se yrken inom försvarsmakten >>.
    Ang. Polis >> - i behörighet ingår det bl a att ha körkort B, för personbil.
    Ang. Veterinär >> - du behöver komplettera på komvux, folkhögskola eller på ett naturvetenskapligt basår.

    Med examen från VO blir du troligtvis behörig*** till ett antal yrkeshögskoleutbildningar - t.ex kan du läsa mot Specialistundersköterska>>, Tandsköterska>>, Med.sekreterare, Apotekstekniker>> eller Steriltekniker.
    *** ang. behörighet till yrkeshögskola - arbetslivserfarenhet kan krävas; matte 2 godkänt betyg kan också krävas till vissa YH-utbildningar; dock kan man komma in även som obehörig i "fri kvot".

    Du skriver att du inte vill läsa till sjuksköterska men blir man behörig att söka till sjuksköterskeprogrammet, blir man
    samtidigt behörig att söka utbildningar som leder till att man kan jobba
    som Tandtekniker, Röntgensjuksköterska, Tandhygienist, Arbetsterapeut och Socionom samt PsykoIog (för att det krävs samma behörighet till alla de utbildningar, förutom att psykologprogrammet kräver inte Naturkunskap 2). Om man dessutom får godkänt betyg i den obligatoriska kursen Idrott och hälsa 1 - blir man även behörig till Fysioterapeutprogrammet, som leder till yrket Fysioterapeut (fd yrket Sjukgymnast).

    Fler yrken som du kanske kan bli intresserad av...

    Förskollärare (man läser i 3,5 år på högskolenivå) - för särskild behörighet krävs det godkända betyg i Naturkunskap 1b (alt Naturkunskap 1a1+1a2), Samhällskunskap 1b (alt Samhällskunskap 1a1+1a2).

    Journalist -  särskild behörighet Historia 1b / 1a1+1a2, Samhällskunskap 1b / 1a1+1a2.

    Jurist - samma behörighet sil till Journalist.