Ebba

    Hejsan!

    Jag studerar för närvarande socionom på gu, men det känns inte helt rätt. Ville egentligen bli psykolog men kom inte in på den linjen. Upptäckte att det går att läsa fristående kurser och bygga ihop en kandidatexamen i psykologi. Jag förstår att det inte går att bli psykolog genom fristående kurser, men undrar över vad en kandidatexamen i psykologi kan leda till?

    Jag är intresserad av att arbeta med barn. Helst som någon form av kurator/terapeut. Är det möjligt att arbeta som samtalsterapeut eller liknande med en kandidatexamen i psykologi? Om inte: finns det någon annan utbildning man kan bygga ihop från fristående kurser som tillåter att jag kan arbeta inom detta område?

    Undrar också om man kan bli psykoterapeut efter en kandidatexamen i psykologi?

    Mvh Ebba

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Ebba!
    Med kandidatexamen i psykologi blir man en sort Beteendevetare. Beteendevetare med huvudämnet psykologi kan i sin utbildning ha läst kurser som gör de mer specialiserade inom vissa områden, exempelvis inom personal- och arbetsvetenskap (med fördjupad kunskap om grupper och individer i arbetslivet, arbetsrätt, hälsa och arbetslivsinriktad rehabilitering, operativt personalarbete, arbetsmiljöledning och personal- och kompetensförsörjning) eller inom område utredningsmetodik och utvärderingsarbete. Beteendevetare med huvudämne psykologi i sin examen kan vara anställda inom kommuner, statliga myndigheter och regioner, i privata eller i eget företag. Exempel på befattningar är: HR-specialist, Rekryterare, Enhetschef, olika sorters Samordnare (t.ex Arbetsmiljösamordnare), olika sorters Handläggare, Kriminalvårdare och Utredare.

    De yrken som du nämner i din fråga: kurator, samtalsterapeut och psykoterapeut, har du goda chanser att utbilda dig till med grundutbildning från socionomprogrammet. De som i Sverige anställs som kuratorer har nästan alla socionomexamen i grunden + påbyggnadsutbildning som för behörighet kräver socionomexamen.
    Socionomexamen utgör också bra grund inför vidareutbildning till psykoterapeut.
    Vad gäller yrket Samtalsterapeut - var god se framtid.se/yrke/samtalsterapeut
    Jag vill råda dig tänka igenom noga innan du eventuellt hoppar av socionomprogrammet; detta för att du kommer genom socionomexamen få goda grunder inför vidareutbildningar som leder till just de yrken som du är intresserad av.

    För att få reda på fler möjliga alternativ efter utbildningen "kandidatprogrammet i psykologi" (än de som jag nämnde i början av detta svaret), så råder jag dig läsa allt som står på utbildningens egen webbplats och om du inte hittar info om vad man efter den utbildningen kan jobba som, fråga studievägledare på det programmet. Jag vill också påminna om att man med "vilken utbildning som helst" som är på 3 år på högskolenivå kan få anställning som Civilutredare (hos Polisen), som en annan sort Utredare vid en annan myndighet, t.ex på FK,  Arbetsförmedlare, Studiestödsutredare eller som Administratör, t.ex som Utbildningsadministratörett lärosäte: högskola eller universitet; exempelvis kan jag tänka mig att man med kandidatexamen i psykologi har möjlighet att få anställning som utbildningsadministratör på den institutionen där bl.a utbildningar i psykologi ges (problemet är att tjänsterna inom administration på lärosätena är få och sökande till de tjänsterna brukar vara väldigt många).
    Hoppas mitt svar blir till hjälp!