Mikael SYV på FrågaSYV

    Hejsan,
    Det finns, i Sverige, ett antal yrken/tjänster där arbetsgivare kräver "högskoleutbildning på minst 180 högskolepoäng", oavsett vad det är för utbildning. Det är alltså en 3-årig utbildning på högskolenivå som krävs.  Några exempel på sådana jobb är FolkbokföringshandläggareArbetsförmedlareUtredare på FKStudiestödsutredare på CSN.
    Men jag tror du är i första hand intresserad av att få veta vilka yrken/jobb är kopplade mer till just Kriminologi-utbildningen. Du får gärna läsa på utbildningens egen webbplats och även prata med studievägledare på just det programmet som din fråga gäller. Allmänt sett, så känns det som att t.ex följande yrken kan bli aktuella med kandidatprogrammet i Krimonologi (OBS! yrken som jag nämner är icke-reglerade och därför kan arbetsgivare anställa även med andra utbildningar i grunden):
    Kriminolog
    Brottsförebyggande samordnare
    Civilutredare
    Frivårdsinspektör
    Kriminalvårdare