Anna
    Hej!
    Jag går första året på ekonomiprogrammet och har inte en aning om vilken inriktning jag vill gå i tvåan. Man kan välja mellan ekonomi och juridik, men jag vet inte vad man kan plugga vidare till efteråt, beroende på vilken inriktning jag väljer.
    Jag har inte någon speciell "dröm" efter gymnasiet! Huvudsaken jag tjänar pengar egentligen.

    Så min fråga är:
    Vad kan man plugga vidare till efter ekonomi inriktningen?
    Och vad kan man plugga vidare till efter juridik inriktningen?

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV
    Hej Anna,
    på Ekonomiprogrammet skiljer sig inte inriktningarna åt så mycket:
    det är 300 poäng /av de totala 2500 poängen som läses på gymnasiet/ som är INRIKTNING på just Ekonomiprogrammet.
    I inritningen Ekonomi läser man Entreprenörskpa&företagande, 100 poäng;
    Företagsekonomi 2, 100 poäng
    och Matte 3b, 100 poäng;

    i inriktningen Juridik läser man Filosofi 1, 50 poäng,
    Affärsjuridik 100 p. Rätten och samhälle 100 p.
    och Psykologi 2a, 50 p.
    ***
    Om man till en eftergymnasial utbildning behöver Matte 3, t.ex. om man vill läsa till Fastighetsmäklare eller till en Ingenjör - då är det bäst välja inriktning Ekonomi. Fast om man väljer inriktning Juridik, kan man ändå läsa Matte 3b /och även 4/ som en programfördjupande kurs.
    Entreprenörskap och Företagsekonomi får också läsas som programfördjupande kurser.
    På så sätt kan man läsa "båda inriktningarna samtidigt", eftersom alla kurser inom inriktningen Juridik får också läsas som programfördjupande, i fall man väljer inriktning Ekonomi.

    Då kan man fråga sig: varför är EK uppdelat på två inriktningar, när man kan få läsa alla kurser i alla fall? Jo, för att den, som inte vill läsa Matte 3, Företagsekonomi 2 och Företagande - skall få slippa det.
    Detsamma gäller Filosofi, Psykologi & juridiska kurser.
    I stället kan man, som programfördjupande, läsa t.ex. Litteratur, Retorik, Skrivande, Sociologi, Politik&hållbar utveckling Historia 2a & 3, Geografi 1 och 2, Engelska 7 & Moderna språk.

    Oavsett inriktning, blir du efter EK behörig att söka till en oändlig lång rad av olika eftergymnasiala utbildningar. Hitta några på www.studera.nu & på www.yhguiden.se och se vad det är för behörighet till dem. Då kan vi sedan tillsammans lägga upp en plan - hur du blir behörig.

    Bästa hälsningar
    Mikael SYV