Sofia
    Jag vill verkligen gå i estet dans men är osäker med vad man kan bli efteråt. Är det sant att man bara kan bli lärare och liknande yrken. Jag vill bara ha några exempel på yrken. Tack

    1 Svar

    Ludmila SYV på FrågaSYV
    Hej Sofia,
    du undrar vad man kan bli efter att ha läst Estetiska programmet på gymnasiet.

    Efter att ha gått det programmet har du möjlighet att studera vidare på högskola, främst inom de konstnärliga, humanistiska och samhällsvetenskapliga områdena.
    Eftersom det är ett teoretiskt program, får man - i fall man uppnår de krav som ställs för Gymnasieexamen - grundläggande behörighet för högskolestudier.

    Du ber om exempel på några yrken. Här http://www.gymnasieguiden.se/files/program/pdf/programplaner/ES.pdf ser du alla kurser som ingår i det Estetiska programmet. OBS! du kan välja upp till 300 poäng kurser som inte ingår i ditt program och på så sätt få behörighet till ännu fler högskoleutbildningar.
    Här är exempel på några yrken som du blir behörig att studera till på eftergymnasial nivå efter Estet.programmet:
    Förskollärare
    Hälsovetare
    Omsorgspedagog
    Studie- & yrkesvägledare
    Socialpedagog
    Polis /B-körkort och simkunnighet krävs också för att kunna söka till Polisprogrammet/.
    Om du läser en kurs Matte 2 (inom Individ.val) - blir du även behörig att söka till Socionom /sedan kan man arbeta som Kurator, Behandlingsassistent, Socialsekreterare/; Psykologutbildning; utb. till Personalvetare.
    Om du lägger till, förutom Matte 2 även Naturkunskap 2, blir du behörig att söka utbildning till Sjuksköterska.

    Efter att ha gått Estetiska programmet på gymnasiet kan du även direkt söka jobb som t.ex. handläggare på Försäkringskassan eller säljare i butik. Det finns många exempel på arbeten, där arbetsgivare ställer krav på "gymnasiekompetens".
    Man kan också söka YRKESHÖGSKOLEUTBILDNINGAR, se exempel på http://www.yhguiden.se/utbildning/liljaskolan/tagforare1
    http://www.yhguiden.se/utbildning/frans-schartaus-handelsinstitut/kvalificerad-yrkeshogskoleexamen-medicinsk-sekreterare

    Läs mer om det Estetiska programmet på http://www.gymnasieguiden.se/program/ES

    Sammanfattning: några exempel på yrken /efter det Estetiska programmet, utan att behöva komplettera med några gymnasiala kurser/
    Förskollärare
    Hälsovetare
    Omsorgspedagog
    Studie- & yrkesvägledare
    Socialpedagog
    Medicinsk sekreterare
    Tågförare
    Handläggare på Försäkringskassan

    Vänligen
    Ludmila, SYV