Lisa
    Hej vad kan man bli efter naturvetenskap ? Jag vill bli något inom vården .
    Som jag har räknat ut kommer jag väldigt låga poäng. Kommer typ få runt 12, 56 .
    Men jag har kämpat och det är vad jag få det till.
    Jag tänkte på barnmorska eller biomedicinsk analytiker. Hur mycket poäng krävs det för dessa två ? Och vad kan man mer bli inom vården efter naturvetenskap?

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV
    Hej Lisa,
    Barnmorska är en påbyggnad efter Sjuksköterska.
    Antagningspoäng till den utbildningen i Malmö hösten 2014 var 17.24.
    Antagningspoäng till Biomedicinsk analytiker i Malmö hösten 2014 var 15,6.
    Mitt råd är att du gör Högskoleprovet. Om du är behörig till en viss högskoleutbildning /och för det räcker det med betyg E/, kan man konkurrera med resultatet av högskoleprovet. Sista ansökn.dag till vårens prov (den 28 mars 2015) blir den 15 februari.

    Det finns många yrken som man kan läsa vidare mot efter NA. Jag tänker på t.ex. Lärare i Matte, Fysik och/eller Kemi och Biologi. Varför det? Jo, du skriver om att du har kämpat och fick de poäng du fick. Min åsikt är att en bra lärare bör förstå elever som inte har det så lätt, som får kämpa för betyg. Studerande som har det lätt, klarar sig bra på egen hand, men de som inte har det så lätt, behöver en lärare som förstår deras kamp, som kan "sänka sig" till deras nybörjarnivå och hitta på kreativa sätt att nå fram och förklara.
    De bästa lärarna är inte de som hade högsta betyg i skolan. De bästa lärarna är de som fick kämpa för medelbra betyg och som är villiga att hjälpa andra att övervinna sina hinder och begränsningar. Med lärarutbildningen kan man bli biträdande rektor eller rektor. Här kan du se info- om lärarutbildningarna vid Malmö högskola http://mah.se/fakulteter-och-omraden/ls/Vill-studera-pa-Larande-och-samhalle/Lararutbildningsprogram-pa-ls/

    Se annars på http://www.framtid.se/professions/ - titta igenom yrkesbeskrivningar om du ser ngt. som verkar vara värt att satsa på.
    Se även på www.yhguiden.se om du hittar någon intressant utbildning på en yrkeshögskola.

    Du får hemskt gärna återkomma lite längre fram och berätta hur tankarna går.
    Vi skall försöka hjälpa dig att välja en eftergymnasial utbildning.
    Mvh
    Mikael SYV