Lisa
    Jag har läst naturvetenskapsprogrammet , om jag har 14,25 i snittbetyg i slutet vad kan jag bli med de poäng väldigt låga poäng men jag har kämpat och det är vad jag får. Jag vill bli något inom vård.
    Vad kan jag bli eller göra i högskolan senare ? Vad krävs?
    Vad krävs för att bli biomedicinsk analytiker? hur mycket poäng?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV
    Hej Lisa,
    för att komma in på den här utbildningen http://edu.mah.se/sv/Program/vgbmv krävdes det i år 15,6 Meritvärde /snittbetyg + de eventuella meritpoäng/ eller 0.85 - resultat av högskoleprovet.
    Om du t.ex. läser Engelska 7 och får 1.0 Meritpoäng för den kursen höjer du från 14.25 till 15.25 och om du läser Moderna språk 3 får du 0.5 Meritpoäng för E /eller högre betyg/ i den kursen och då har du 15.75 i snitt - och du skulle då komma in i år.
    En annan möjlighet är att göra högskoleprovet, som ger dig en extra chans att komma in på en högskoleutbildning.
    Ännu en möjlighet är att söka till en yrkeshögskola, se hela utbudet på www.yhguiden.se. Du söker till högskola & yrkeshögskola oberoende av varandra /helt separat/ och jag råder dig till följande:
    - gör högskoleprovet /om du redan har gjort, gör ännu en gång - man brukar få högre resultat för varje nästa gång upp till fjärde gången/;
    - hitta några passande yrkeshögskoleutbildningar och sök de också;
    - sök till högskola och sök jobb samtidigt.
    Gör man många olika satsningar samtidigt är chanserna större att lyckas få i alla fall ngt.passande alternativ - jobb eller studier.
    Bästa hälsningar
    Milla SYV
    Studie- och yrkesvägledare
    • : Tack ska du ha , det var ett stort hjälp.
    • Milla : Vi på Fragasyv.se är glada om våra svar blir till hjälp. Lycka till!