Marko
    Hej SYV! Jag går första året på gymnasiet och jag läser Samhällsvetenskapliga programmet med inriktning samhälle. Och jag valde då denna linje för jag tycker om samhällsämnena, men nu till saken. Vad kan man bli efter samsam? Jag har länge funderat på det. Och den andra frågan, vi säger till exempel om jag vill bli läkare, kan jag läsa upp de ämnen som behövs efter gymnasiet för att bli läkare? Tack på förhand!

    1 Svar

    Lena SYV på GymnasieGuiden
    Hejsan, eftersom Samhällsvetenskapsprogrammet inte är ett yrkesprogram så blir du inget efter just det programmet - du läser många kurser som gör dig behörig att söka till utbildningar inom det samhällsvetenskapliga området men även mediaområdet. Här är en bra sida där du kan läsa om olika yrken http://www.saco.se/Yrken-A-O/Samhallsvetare/

    Vill du byta karriär och bli läkare så bör du lägga till Matte 3b för att bli behörig att söka till ett naturvetenskapligt basår på högskolan för att läsa in allt du behöver för att söka läkarutbildning.

    /Lena, Syv