Semir
    Hej! Jag går nu i sam sam och jag undrar vad kan man bli efter 3år gymnasiet? Kan du berätta lite vad kan man bli t.e.x om man går till sammedia, sambetende? Och vad kan man bli inom sam sam om man går till universitet?
    Jag tänkte om man vill bli polis hur långt och hur mycket måste man väga? Elr om man vill bli fritisgårdsledare hur länge ska man gå i universitet?

    1 Svar

    Lena SYV på GymnasieGuiden
    Hejsan, först och främst är Sam inget yrkesprogram så du blir inget direkt efter. Och det finns en mängd olika utbildningar inom det samhällsvetenskapliga området som du kan välja mellan - det skulle nog inte få plats här om jag ska räkna upp alla.

    Från alla Saminriktningar så får du samma behörighet till högskolan -det är ingen skillnad och alla ger behörighet till Polishögskolan. Inriktningen väljer man beroende på intresse.
    Beteende riktar sig mer åt om man är intresserad av beteendevetenskap (kan vara bra om man vill bli polis), media om man är intresserad av journalistik och kanske vill utbilda sig till journalist och sam är mer om man gillar SO-ämnena riktigt extra mycket och vill plugga historia, samhällskunskap mm på högskolan.

    Här kan du läsa mer om att bli polis http://polisen.se/Bli-polis/
    Fritidsledare utbildar du dig till efter gymnasiet på Folkhögskolan http://www.folkhogskola.nu/Sok-kurser-och-skolor/?action=search&q=fritidsledarutbildning&c=&s=&lan=Alla+l%C3%A4n

    /Lena, Syv