Rebecca
    Samsam sägs vara en bred linje, men inte den bredaste. Men utanför våran SYV på skolan sitter det ett litet cirkeldiagram som visar vad man kan bli beroende på vilken linje man läser. Allt som en samsas elev kunde bli enligt den var jurist, SYV eller ämneslärare. Det fick oss ju inte så positivt inställda för framtiden så jag undrar om det verkligen är så eller om det är mycket bredare än så.

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Rebecca, kika gärna på https://www.framtid.se/yrke/yrken-efter-sa-alla-inriktningar där ges det förklaring och ett stort antal exempel på yrken.

    Det är i princip samma behörighet till högskoleutbildningar som olika inriktningar på SA ger. Skillnaden är endast den att på inriktningen "samhälle" ingår det Samhällskunskap 2 som en obligatorisk kurs och den krävs om man vill läsa för att bli Lärare i Samhällskunskap. Men Samhällsk.2 kan ju läsas som valbar kurs på andra inriktningar på SA... och även på andra program. :)