Omar
    Sam media

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV
    Hej Omar,
    om man läser Samhällsvetenskapsprogrammet, oavsett inriktning, dvs på alla inriktningar - blir man behörig att läsa eftergymnasiala utbildningar på högskola/universitet och på en yrkeshögskola - i fall man får ut Gymnasieexamen.
    Det är en lång rad av utbildningar som man blir behörig till - exempelvis: lärare, socionom, polis, jurist, psykolog.
    Det är inte lätt att få jobb direkt efter ett högskoleförberedande gymnasieprogram, de flesta ungdomar söker eftergymnasiala utbildningar. Se utbud på www.studera.nu & www.yhguiden.se; några få eftergymnasiala utbildningar kan finnas även på folkhögskolor - exempel "Fritidsledare".

    Du får gärna kontakta oss igen när du har hittat några intressanta för dig eftergymnasiala utbildningar.
    Mvh
    Mikael SYV