Alle
    Hey SYV, jag läser andra året på samhällsvetenskapsprogrammet med inriktningen Beteendevetenskap och min fråga lyder: vilka sorts yrken kan man utbilda mig till efter att man har tagit examen på Samhällsprogrammet? Jag är medveten om att SA programmet är högskoleförberedande och att man inte kan bli så mycket efter bara en gymnasial utbildning, men vilka andra jobb än till exempel Jurist, Socionom,Polis eller Journalist kan man utbilda sig till?

    Tack på förhand!

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV
    Hej Alle!
    Bra info som svarar på din fråga finns på http://utbi9pre.skolverket.se/gymnasieskola/2.350/behorighet-efter-hogskoleprogrammen-1.2552
    Det är väldigt många olika yrken som man kan utbilda sig efter SA och ännu fler om du lägger till en eller två valbara kurser t.ex matematik 3b och naturkunskap 2 då blir du behörig till ännu fler eftergymnasiala utbildningar.
    Se också på www.yhguiden.se om du hittar någon yrkeshögskoleutbildning som verkar intressant för dig.
    Bästa hälsningar och lycka till!
    Milla SYV
    Studie- och yrkesvägledare