Emma
    Ja, jag funderar på att läsa estet med musik inriktining. Men jag vet inte riktigt vad man kan bli efter det. Jag tror att man kan bli musik lärare, det har jag då uppfattat det som när jag läst på lite granna om estet, men jag vet inte om det stämmer. Sedan om jag skulle vilja bli läkare hur många poäng behöver jag och vilken inrikting är bäst.

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV
    Hej Emma,
    till Läkare krävs det Matematik 4, Fysik 2, Kemi 2 och Biologi 2 - för behörighet. Alla de kurser läses som obligatoriska bara på Naturvetenskapsprogrammet, inriktning Naturvetenskap.
    På Estetiska programmet läses det Matematik 1 och de övriga ämnena - fysik, kemi & biologi - läses inte alls. Det blir väldigt svårt att bli behörig att söka till Läkare på Estetiska programmet. Däremot kan man läsa Naturvetenskapligt basår på högskola/universitet och komplettera behörighet där. För att bli behörig att söka till naturvetenskapligt basår måste du ha MINST Matte 2, helst 3. Stockholms & Göteborgs universitet kräver Matte 3 för att komma in på Naturvetenskapligt basår. Andra Universitet & högskolor nöjer sig, än så länge i alla fall, med Matte 2 - och man läser Matte 3 där på Natur.vet.basåret.
    Men säkrast är det att lägga till både Matte 2 och 3 - och det kan du göra på Estetiska programmet, om du vill.

    Ang. Musiklärare - se info- här http://www.framtid.se/profession/musiklarare/ och även en liten film om yrket finns där att titta på.
    Estetiska programmet inriktning Musik - passar mycket bra om du vill bli lärare i Musik.

    Fundera lite och återkom i fall du vill ha ett mer detaljerat svar eller om du har andra frågor.
    Mvh
    Anna SYV