Milla SYV på FrågaSYV

    Hej My, Jag föreslår att du börjar med att läsa på https://www.umu.se/utbildning/universitetsstudier---sa-funkar-det/program-eller-kurs/ - om för- och nackdelar vid de 2 olika sätt att läsa: via fristående kurser eller om man läser ett helt program;
    om du bestämmer dig för att läsa ett Program, då letar du sedan efter i första hand just PROGRAM; och utbud av vad som kommer att starta på högskolor/universitet från hösten 2018 kommer att fastställas tlll 15 mars 2018; idag kan man ännu inte se allt som kommer att starta nästa läsår.

    De utbildningar på högskolenivå som finns idag och som redan är beslutade framöver kan man kika på - på högskolornas gemensam hemsida www.studera.nu

    En bra idé är att läsa på högskolornas/universiteternas hemsidor och även ta kontakt med studievägledare på de högskolor/universitet där du kan tänka dig att läsa.
    Kika också på yrkena - psykolog>>, Psykologisk coach>>, neuroloped>>, neurobiolog>>, samtalsterapeut>>, psykoterapeut>> och du kan också kanske hitta andra intressanta för dig yrkespresentationerna på Framtid.se, det finns ca 2 tusen olika yrkespresentationer där.

    Det är svårt, kanske omöjligt, att i detalj planera på mycket lång sikt. Nya yrkesmöjligheter kan uppstå; annars så kan man bli forskare>> eller forskningsassistent>> inom vilket kunskapsområde som helst.

    Studie- och yrkesvägledare