Mirabelle
    Vad kan man bli om man väljer samhällsvetenskapsprogrammet med inriktning mot beteendevetenskap?
    Och vad kan man bli om man väljer inriktningen media?

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV
    Hej Mirabelle,
    Samhällsvetenskapsprogrammet är ett högskoleförberedande program och tanken är att man i första hand söker eftergymnasiala studier på en högskola/Universitet eller på en Yrkeshögskola.
    Det finns en mängd utbildningar både på högskolan och på Yrkeshögskolan, som du blir behörig till om du går SA på gymnasiet.

    Efter att ha läst inriktning mot beteendevetenskap eller mot media - blir man behörig att söka Psykologprogrammet, Socionomprogrammet, Studie- & yrkesvägledarprogrammet, Administratörprogrammet, Personal & arbetslivsprogrammet - det var exempel på några högskoleutbildningar.
    Och här nere på länkarna kan du se några exempel på Yrkeshögskoleutbildningar, som du skulle kunna söka efter att ha läst SA /valfri inriktning/:
    http://www.yhguiden.se/utbildning/nbi-nordic-business-institute/inkop-och-supply-management-inkopare-med-logistikkompetens
    http://www.yhguiden.se/utbildning/medieinstitutet/onlinemarknadsforare

    Projektledare inom Media http://www.yhguiden.se/utbildning/affarshogskolan/konceptsaljare
    kan du söka efter att ha läst vilken som helst inriktning på SA, du blir BEHÖRIG att söka men det blir lättare att läsa den utb., om man har gått Media-inriktningen /dock är det fullt möjligt att lyckas med utbildningen om man har gått Beteende-inriktning/. Och detsamma gäller för många fler utbildningar, t.ex. för http://www.yhguiden.se/utbildning/medieinstitutet/marknadsstrateg-och-forsaljare-mixed-media
    På länken http://www.gymnasieguiden.se/files/program/pdf/programplaner/SA.pdf kan du både se programplan för Samhällsvetenskapsprogrammet och längre ner på sidan läsa en kort intervju med en tjej som gick på SA (du får reda på vad hon tänkte göra efter gymnasiet och hur det faktiskt blev sen).

    En kurs i båda de inriktningarna, som intresserar dig, är densamma - Psykologi 2a.
    De övriga kurser utgör 400 respektive 300 poäng och eftersom det är 100 poäng mer som ingår i Beteende-inriktning, får du välja 100 poäng mindre inom Programfördjupningar om du går Beteende.
    Om du går Media, väljer du 100 poäng fler inom Programfördjupningar - så att summa av dina gymnasiepoäng blir 2500, vilket krävs för att få ut ett Gymnasieexamen.

    Har du funderingar på att t.ex. bli lärare och bl a undervisa i Samhällskunskap, är det bättre att välja Beteende-inriktning och om du drömmer om att bli Journalist - är det bättre att välja Media.

    Inriktning läser man oftast från å k 2 på gymnasiet och man bestämmer sig för vilken inriktning man vill gå - under vårterminen i å k 1, därför blir det en "senare fråga" - så att säga. Du väljer GYMNASIEPROGRAM och börjar läsa på PROGRAMMET & VÄLJER INRIKTNING SENARE. Skolorna ÖNSKAR att man uppger "programinriktning" när man väljer program - men det är mest för skolans planering (så att de på ett ungefär kan uppskatta hur många som ev.kommer att välja den ena eller den andra inriktningen).

    Det är annars väldigt svårt att exakt uppge vilka utbildningar du skall kunna söka efter den ena eller den andra inriktningen, eftersom behörighetskraven förändras ibland och nya utbildningar uppstår /speciellt snabbt ändras utbud inom Yrkeshögskola, detta pga de utbildningarna är tätt kopplade till arbetsmarknadens behov: några av de utbildningar som finns idag kommer att försvinna om ett par år och många fler kommer att skapas till det året då du blir behörig att söka en eftergymnasial utbildning; det kan till och med uppstå helt nya yrken, som inte finns idag/.

    Sammanfattning:
    välj gymnasieprogram /inriktning kommer du att välja senare/;
    när du väljer inriktning tänk i första hand på vad du tycker om att läsa, vad som känns roligt och mest meningsfullt för dig.

    Bästa hälsningar & lycka till med allt, inkl. gymnasieval!
    Mikael SYV