Anna
    hejsan! jag är en tjej som har väldigt svårt för matte. klarade precis matten första året i gymnasiet och valde då att inte fortsätta att läsa matte 2b nu i tvåan. det känns dock som att man behöver matte 2b för att bli behörig till många jobb. vad kan man bli utan matte 2b? kan man bli journalist och polis? och är det möjligt att läsa en kurs med matte 2b efter gymnasiet på komvux eller liknande? tack på förhand! :)

    1 Svar

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden
    Hej Anna,
    Matte 2b kan man läsa på KomVux efter gymnasiet om man vill eller om man behöver den kursen för behörighet till vidare studier.
    För att kunna söka Polisutbildning eller Journalistprogrammet på högskolan, måste man ha Grundläggande behörighet till högskolestudier. Om du kan få den utan Matte 2b, beror på vilket gymnasieprogram du går. Om Matte 2b är en obligatorisk kurs för dig, kommer du inte att få ut Gymnasieexamen, utan får ett Studieintyg och med det inte kommer att vara behörig att söka högskoleutbildningar.
    Det finns dock andra typer av utbildningar, där det är mer generösa behörighetskrav som till ex. på en Yrkeshögskola, se på www.yhguiden.se.

    Jag råder dig boka tid hos en SYV på din skola för att få reda på om du kan ta ut Gymnasieexamen utan Matte 2b eller ej /det beror, som sagt, på vilket gymnasieprogram du läser/.
    Liselotte SYV
    Liselotte
    Hej igen,
    som behörighetskraven ser ut idag, så behöver du inte Matte 2b för särskild behörighet till Journalist eller till Polisutbildningen /se antagningskrav på http://polisen.se/Bli-polis/Ansokan/Antagningskrav/.

    Grundläggande behörighet får du om du tar ut Gymnasieexamen /och på Estetiska programmet behöver du inte Matte 2b för att få ut examen/, därför är mitt svar att om behörighetskraven inte ändras, så kan du söka både Journalist & Polisutbildningar efter gymnasiet utan att ha läst Matte 2b.
    Ang. om det finns planer på att ändra behörighet till Journalist och/eller Polis, så har inte jag hört ngt. och om det skulle krävas, så finns det möjlighet att läsa på KomVux efter gymnasiet.

    Jag vill också passa på och tipsa dig om utbildningar på en Yrkeshögskola: http://www.yhguiden.se/utbildning/medieinstitutet/digital-content-designer
    och http://www.yhguiden.se/utbildning/yrkeshogskolan-i-molnlycke/sakerhetssamordnare
    som kan vara av intresse för dig.

    Önskar dig allt väl!
    Liselotte SYV
    • : Jag läser Estetiska programmet så matte 2b är inte obligatoriskt. Kan jag söka in på Polisutbildning eller Journalistprogrammet då?
    • Liselotte : Tack för kompletterande uppgifter! Jag skall skriva ett nytt svar till dig nu! *L* ;-)