Matilda
    Efter många om och men är jag nu tillbaka på ruta 1, ett yrkesprogram känns helt plötsligt som det jag borde välja inför det slutgiltiga valet med gymnasium.
    Tiden krisar och det blir antingen hantverk stylist eller hotell & turism.
    Det är ju då en yrkeslinje det blir som jag tänkt utöka för högskolebehörigheten, vilket verkligen är det ultimata.

    Frågan är då, vad kan man läsa vidare till på högskolan med den grunden jag får om jag läser svenska 2+3 och engelska (möjligen någonting mer)?

    Har förstått att iallafall stylistbranchen är svår, hur skall man gå till väga för att på bästa sätt försäkra sig om ett arbete efter gymnasiet? Yrkeshögskola, läsa en unik kurs efter gymnasiet, skaffa certifikat eller liknande?

    Man vill ju inte behöva vara arbetslös resten av livet och ångra att man inte valde något bredare...

    Tack på förhand!
    • Julia : Du får gärna läsa frågan/svaret på http://www.fragasyv.se/fragor/yrkesprogrammen-i-fara och återkom till oss, berätta vad du tycker. Hur går det med dina studier? har du några frågor - då är det bara att höra av sig... och helst med en ny fråga. Vi läser kommentarer och svarar på dem också, givetvis. Men nya frågor prioriteras och du får svar snabbare om du ställer en ny fråga! ha det bäst!

    1 Svar

    Lena SYV på GymnasieGuiden
    Hejsan, jag förstår att det känns om ett livsval det här med att välja gymnasium - men det är det sällan. Du kommer byta intresse, smak och tycken många gånger i livet och det är väldigt ofta oavsett - vilka studier man ägnat sig åt på gymnasiet som man byter bana.

    Gymnasiets tre år är dock viktiga att man går klart. Och det är väl himla klokt att du funderar på ett yrkesprogram och lägger till så du får en högskolebehörighet. Det kan vara svårt att räkna upp alla utbildningar som du blir behörig till - du får dock en minimibehörighet till högskolan som kan vara nog så gångbar än ingen alls. Och du kan oftast läsa till fler ämnen efteråt om du just då upptäcker att du behöver det.

    Visst - stylistbranschen är en tuff bransch så kan du hitta vidareutbildningar efter gymnasiet så är nog det bra. Yrkeshögskola kanske inte har så många utbildningar inom hela den skönhetsbranschen men kan vara ett utmärkt utbildingsalternativ att kika på om man vill hitta branscher där det finns stora möjligheter till jobb. Hittade denna hud spautbildningen dock http://www.yhguiden.se/utbildning/yrkeshogskolan-i-landskrona/hud-och-spaterapeut

    Och så jag återkommer jag till att dina tre år på gymnasiet ska kännas roliga och meningsfyllda - det gör att du får härliga minnen, bra kursbetyg som kan vara mycket viktiga om du vill plugga vidare! /Lena, Syv