Felix

    Jag tycker jätte mycket om fysik, kemi och teknik och var inne på att gå Teknikprogrammet tills jag insåg hur mycket matte det var. Jag är inte dålig på matte men tycker inte att matte är jättekul. Vad kan jag gå för linje?

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Felix;

    fyisk och kemi kurser läses på gymnasiet i Sverige idag (som obligatoriska) endast på Teknikprogrammet och på Naturvet.programmet. Både på TE och på NA är rätt mycket matte, tyvärr... så, det blir svårt att svara på din fråga. Om du ändå väljer läsa på teknikprogrammet, välj i så fall en annan inriktning än Teknikvetenskap, eftersom på den inriktningen läser man mest matte (upp till och med matematik 4).
    Men det finns också Specialprogram med egna examensmål - ex. Flygteknikerutbildning - se gymnasieguiden.se/gymnasieprogram/FX och där läses det inte så mycket matte, men fysik 1a ingår.
    Du kan ta del av info om alla gymnasieprogram och fundera lite...

    Du kan också se om du vill gå "via ett yrke" - hitta de yrken som du är intresserad av och se vilken utbildning som krävs i så fall... Tusentals yrken finns beskrivna på www.framtid.se
    De naturvetenskapliga yrkesbeskrivningar finner du på framtid.se/yrken/naturvetenskapligt-arbete