Malte

    Hej, Jag har läst 60hp i beteendevetenskap (sociologi) och funderar på att läsa en erfarenhetsbaserad utbildning till lärare i fritidshem som valideras till 180hp. Min fråga är, vad kan man göra med en examen som lärare i fritidshem mer än att jobba på skola och fritidshem? Finns möjligheten till att jobba med andra jobb eller är man alltid knuten till skolverksamheten? Tack på förhand Malte

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej!

    Det finns ett antal jobb där arbetsgivare kräver "högskoleutbildning á minst 180 högskolepoäng", oavsett vad det är för utbildning. Några exempel på sådana jobb är Folkbokföringshandläggare, Arbetsförmedlare, Utredare på FK, Studiestödsutredare på CSN.
    Om du undrar om jobben som mer specifikt är knutna till utbildningen "lärare i fritidshem" men som inte finns inom skolväsendet, då tipsar jag om att du tittar på följande yrken:  Aktivitetsinspiratör, Fritidsledare på ungdomscentra (som inte direkt är knutna till skolorna), Kolloledare, Medarbetare i ungdomsprojekt (t.ex de som jobbar med "hemmasittare"), Ungdomscoach.