Anonym

    Hej! Jag har en vän som jag oroar mig för då vi nu tagit studenten från samhällsprogrammet och hon gått ut med F i massor av ämnen och verkar inte ha någon som helst plan för vad hon ska göra nu. Hon fick F i några ämnen i tvåan och jag tror knappt hon fick godkänt i ett endaste ämne i trean. Hon lämnade in ett gymnasiearbete i sista stund och har inte vågat fråga, men det finns en stor risk att hon inte blev godkänd på det heller. Gällande hennes framtid verkar hon inte ha några planer, jag tror hon till slut har blivit så stressad att hon bara har stängt av och skjuter fram problemen för att slippa hantera dem.

    Eftersom hon själv inte verkar ha orken/motivationen att kolla upp olika möjligheter tänkte jag att jag skulle prova att höra av mig till er för att se om ni har några tips. Vad kan man helt enkelt göra om man inte fått någon gymnasieexamen? Jag själv har aldrig oroat mig för att inte klara av gymnasiet, vilket har gjort att jag inte har så bra koll på vad man kan göra i hennes situation. Vet såklart att man kan läsa på komvux, men det är så otroligt många kurser hon inte klarat, är komvux ändå något ni rekommenderar? Har även för mig att man kan läsa upp någon sorts behörighet på folkhögskola, skulle det isåfall vara bättre? Är det för sent för henne att göra prövningar eller försöka ”ansöka” om att gå om trean?

    Är förstås medveten om att varken jag eller ni kan tvinga min kompis att söka varken komvux, folkhögskola eller något annat. Men hon är egentligen väldigt skötsam och duktig, och jag tror att hon skulle klara sig bra om hon bara tog tag i situationen, men att den känns för övermäktig och rörig för henne, och att hon nog därför skulle kunna bli hjälpt av att få lite mer klarhet över möjligheterna som finns.

    Förlåt för potentiell väldigt lång text men mycket tacksam för svar!

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej! Tack för din fråga! Du är en bra kompis som bryr dig mycket!
    Så här vill jag svara på frågan du ställer:
    - Det är i Sverige inte obligatoriskt att läsa mer efter grundskolan. Man får söka jobb i stället för att läsa klart gymnasiet, om man vill. Om din kompis kommer få något jobb eller inte, vet jag givetvis inte. Med gymnasiekompetens + helst också körkort B, för personbil är det mycket lättare att få jobb, än utan de meriter, men du/ni/hon får gärna kika på några yrken där man (i princip) kan få jobb utan att nödvändigtvis ha fullständig gymnasiekompetens:
    inom ADMINISTRATION- Telefonkommunikatör, Provförrättare, Administratör

    inom HANDEL- Kassapersonal, Förpackningsarbetare, Mystery shopper, Medarbetare på en biograf, Säljare, Telefonförsäljare, Bilförsäljare, Båtsäljare, Orderplockare, Pizzabud, Lagerarbetare, Butiksplockare

    inom SKOLA- Elevassistent, Skolvärd/skolvärdinna

    inom SOCIALT ARBETE- Ledsagare, Personlig assistent

    inom KULTUR- EvenemangspersonalStatist, Påklädare, Sufflör

    inom HÄLSA- & SJUKVÅRD- Sjukhustransportör, Hemtjänstpersonal, Undersköterska, Servicemedarbetare inom sjukvården

    inom ANDRA SERVICEYRKEN- Barnvakt, Pizzabagare, Cykelbud Blomsterbud, Växtskötare,  Brevbärare, Hotellreceptionist, Nattportier, Pet Groomer, Diskare, Servitör, Cafébiträde, Campingplatsföreståndare

    Och kika gärna även på dessa yrken: Skådespelare, Musiker, Filmyrken, Provsmakare, Låtskrivare, Författare, Bloggare, Artist, Smyckesdesigner, lllustratör, Konstmålare, Konsthantverkare

     Men om din kompis vill skaffa sig gymnasiekompetens, då finns följande alternativ:
    - allmänna kurser på folkhögskolorna där man på mellan 1 och 3 år kan uppnå omdöme om grundläggande behörighet;
    - komplettera från studiebevis till examensbevis på komvux;
    - bedriva självstudier och göra prövningar och sikta på examensbevis från komvux;
    - skaffa sig 3-årig arbetslivserfarenhet på minst halvtid (efter det att man fyllt 19 år) eftersom den ihop med några få godkända gymnasiekurser ger grundläggande behörighet till högskolestudier. Se info om det på Antagning.se/sv/dina-betyg/en-annan-väg

    Året 2025 planeras införande av Behörighetsprovet. Tanken är att om man klarar det provet, har man i så fall Grundläggande behörighet till högskolestudier.
    Eftergymnasiala studier kan man (i undantags fall) komma in på även utan examensbevis från gymnasiet: se utbildningar inom Yrkeshögskola - www.yhguiden.se Yrkeshögskola kan i vissa göra undantag och ta in obehöriga.

    Tips till din kompis:
    skriv in sig (snarast) på Arbetsförmedlingen; AF kommer efter viss tid skriva in en ung person i "ungdomsgarantin" och där kan man få hjälp med mycket, bl.a med att komma ut på praktik, med en arbetsmarknadsutbildning (som relativt snabbt kan leda till några yrken), med arbetsvägledning och matchning mot arbetsmarknaden
    och
    boka tid med SYV på komvux. Under det samtalet kan man utreda de olika möjliga alternativ. Innan det samtalet, alltså med SYV-en på komvux (eller vägledningscentra - om det finns i kommunen där hen är folkbokförd), råder jag att fundera över följande: - Vad vill jag jobba med, på sikt? Vilket yrkes villa jag sikta på, alltså?--- men vill jag (eller kanske behöver) just nu skaffa mig en försörjning? Vilka förslag kan jag själv vaska fram på vad mitt nästa steg blir?

    Hänvisningar/lästips:
    www.yhguiden.se - se utbud av yrkeshögskoleutbildningar;
    Framtid.se/bloggar/vad-ar-gymnasiekompetens?