Helena
    Hej!

    Jag läser samhällsvetenskaps linjen med inriktning statsvetenskap. Vi ska skriva ett gymnasiearbete och jag vet inte riktigt vad jag ska skriva om. Jag är väldigt intresserad av segregation, fördomar, inkludering/ exkludering i samhället. Har svårt med att avgränsa det jag väljer vilket gör allt komplicerat. Vad skulle jag kunna skriva om? Och vilka frågeställningar ska jag ha? Tänkte avgränsa arbetet till bara Stockholm. Tacksam för svar.

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Helena,
    vi på FRåGA SYV är inte lärare i samhällskunskap och kan inte godkänna temat för gymnasiearbete från samhällsvetenskapsprogrammet. Som "privatperson" kan jag dock ge lite tips, men det blir upp till dig att använda dem eller låta bli. Jag tänker att det borde vara möjligt att begränsa på så sätt att ta temat "Bostadssegregering i Stockholm - som det ser ut nu, 2021" (och frågeställningar: - "Hur ser det ut statistiskt sett, i siffror? - Varför ser det ut så? - I hur stor utsträckning är det "självvalt", alltså folk vill bosätta sig nära sina vänner och släktingar även om de har möjlighet att flytta till andra områden? - Vad är negativa följder av en sådan segregering? - Finns det positiva aspekter (fördelar) och vilka i så fall? - Prognos inför framtiden (vad säger expeterna)?").
    På samma sätt borde man kunna välja t.ex UTBILDNINGSSEGREGATION (grundskolorna i Stockholm) eller gymnasieskolorna i Stockholm - eller högskolor-universitet eller yrkeshögskoleutbildningar.

    Annars så kan man helt eller delvis "gå den mycket teoretiska vägen"; börja med definitionen VAD är Segregation? Finns det olika sätt att definiera på? Hur mäter man segregation? Måste man bekämpa segregation: varför eller varför inte? Vad tror experter om framtiden vad gäller segregation: kommer det gå upp eller ner och varför de tror det?
    Samtidigt som man skriver om teorierna bakom segregation kan man också ta in några intervjuer med personer som på olika sätt vet mycket om segregation: t.ex ställa frågor till några elever som bor i områden där majoritet av familjerna är etniska svenskar och några elever som bor i områden där majoritet av de som bor är inte etniska svenskar. Du ställer då samma frågor till alla dem och jämför deras svar. Intervjupersonerna bör "skyddas" med att du ändrar deras namn, t.ex genom att skriva: Intervjuperson 1, som jag kallar för "Anna"; Intrvjuperson 2, som jag kallar för "Henric".

    Frågor och svar taggade med 'läsa om en kurs?' (2 st.)

    • Elev

      Prövning matte1b?

      Hej, Jag ska börja 2an på gymnasiet efter sommarlovets slut. Men innan det ska jag göra matte prövning i matte1b eftersom jag inte klarade nationella provet tidigare. Min fråga är om krav gränsen för godkänt har desamma som det tidigare provet...

      Liselotte: : Hej Sanna!Prövningar brukar bestå av 2 delar - skriftliga och sedan muntliga. Till den muntliga delen skriver läraren och medbedömaren ihop frågorna utifrån elevens svar på den skriftliga delen av... Läs hela svaret
    • denny

      Kan jag läsa på dessa poäng i en annan universitet?

      Hej, det är så att jag är i min tredje (snart fjärde) termin och har en tenta jag ej klarat nu på flera försök. Jag har från den kursen 27 poäng av 30, men oavsett vad så har den tentan varit jobbigt för mig. Det jag undrar då...

      Anna: : Hej Denny,jag känner inte till några förbud mot att söka till en kurs, även man tidigare läst samma kurs och "nästan klarat av den". Däremot kan jag inte... Läs hela svaret

    Hittar du inte din fråga?

    Skapa en ny fråga