Emmy
    Hej!

    Tack för svaren på min förra fråga! Jag är bara 15 år så innan jag ska välja yrke ska jag välja gymnasieprogram, och det var därför jag undrade vad man kan läsa på högskola.

    Jag vet till att börja med att jag vill gå ett högskoleförberedande program, för att jag vill läsa teoretiska kurser och läsa vidare sedan, jag tycker om att plugga.

    Jag har valt bort teknikprogrammet, estetiska programmet, ekonomiprogrammet och samhällsvetenskapsprogrammet. Kvar är alltså humanistiska programmet och naturvetenskapsprogrammet. Det lutar väldigt mycket åt humanistiska, men jag ska ändå skugga båda för att bli helt säker.

    Jag älskar språk och är bra på det, får bra betyg i det och så och vet redan nu att jag kommer få A i slutbetyg i både svenska, engelska och moderna språk. Jag tycker språk är både intressant och roligt och vill gärna lära mig fler, det är liksom min grej, jag älskar att skriva och läsa också.

    Angående naturämnena så tycker jag att de kan vara intressanta om man sätter sig in i det, när jag sitter och läser i boken inför ett prov tycker jag att det är intressant. Dock så är det inte mina favoritämnen och oftast tycker jag det är ganska tråkigt att ha NO. Jag avskyr att labba också, det är bara inte roligt. Den här terminen (höst) fick jag C i biologi, D i de övriga. Om jag ska ge någon anledning så beror det på att jag inte är så "på" när vi labbar och att jag inte är jättemycket med på lektionerna för att det, helt enkelt, inte är mina favoritämnen.

    Alltså känns ju humanistiska ett ganska självklart val, dock ska jag lägga till matematikkurserna 2 och 3 eftersom det känns bra att ha och jag är ganska bra på matte så de kurserna vill jag läsa.

    Grejen är att jag inte vet vad jag vill bli, och jag vill kunna komma in på de utbildningar jag vill på högskolan sedan. Det är därför jag fortfarande är osäker på vad jag ska gå.

    Jag vet att jag inte vill bli något inom sjukvård, alltså går läkare och allt annat sådant bort. Jag vill inte heller bli kemist, biolog eller vad det heter. Men vad finns det mer man behöver kurserna i biologi, fysik och kemi till?

    Förlåt för jättelång fråga, kram,

    Emmy.

    1 Svar

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden
    Hej Emmy,
    fysik, kemi och biologi behövs om man vill bli behörig till läkare, veterinär, marinbiolog eller lärare i NO ämnena.
    Om du inte tycker om att "labba" - så kanske inte NA är ett bra val då obligatoriska kurser i fysik och i kemi förutsätter laborationerna, som också de är obligatoriska.

    Det är omöjligt att på gymnasiet bli behörig till ALLA eftergymnasiala utbildningar och i fall man inte vet vilken utbildning man vill behörig till bör man läsa det som man tycker är lätt, roligt och givande. Om man sedan upptäcker att man saknar någon eller några kurser för behörighet, kan man läsa in de kurserna på komvux, på ett naturvetenskapligt basår på högskolan eller göra prövningar för att på så sätt skaffa sig de betyg som fattas.
    Gillar du språk och matte - så låter Humanistiska programmet som ett mycket bra alternativ.
    Läs om HU på http://www.gymnasieguiden.se/program/HU
    På inriktningen språk läser man en kurs "Latin - språk och kultur 1" som en obligatorisk kurs och så kan man läsa 2 och 3 inom programfördjupningen.
    Latin, som är ett språk som inte talas längre, är vetenskapens språk. Latin är bra att kunna om man vill bli språkforskare eller läsa på högskolan inom botanik, zoologi och liknande ämnen, för att växterna och djurklasserna alla har latinska namn.
    Matematik 2b, 3b och 4 kan man läsa som programfödjupande kurser på HU.
    Om du uppger var du bor, kan jag skicka tips på skolor som erbjuder HU - nära dig.
    Du kan även titta på den här skolan http://www.gymnasieguiden.se/gymnasium/korr-onlinegymnasium som erbjuder HU, inriktning Kultur - på distans.
    Sedan tänkte jag också på IB, http://www.gymnasieguiden.se/program/IB
    Undervisning på IB är på engelska. Det finns inte några Riksrekryterande IB utbildningar, dvs det är viktigt att veta var du bor för att se vilken skola som du eventuellt kan söka till som erbjuder IB programmet. Här http://www.gymnasieguiden.se/gymnasium/united-continents-international-school kan du se presentation av en skola som enbart erbjuder IB och inga andra program. Det är en friskola, vilket innebär att de har Riksintag - alla elever från hela Sverige är förstahandssökande men man har inte rätt till ekonomisk kompensation för resor till/från skolan eller för boende på skolorten. Det är det som är skillnad på Riksrekrytering och Riksintag.
    Mitt råd är att du läser om HU och IB och går på öppna hus och kanske även "skuggar en elev", dvs provgår på de två programmen.
    Hoppas mitt svar blir till hjälp! Bästa hälsningar & lycka till!
    Liselotte SYV
    Liselotte
    Hej igen, jag glömde i mitt tidigare svar att nämna den här möjligheten, läs här http://www.gymnasieguiden.se/informeras/plugga-ett-ar-i-europa
    du som är språkintresserad kanske kan finna denna info- av intresse också.
    Gäller för gymnasieelever i åk1 och 2 som vill läsa ett år i Frankrike, Spanien eller Tyskland. Man måste ha språkkunskaper för det aktuella landet /minst steg 3, dvs den första kursen i Moderna språk som man läser på gymnasiet i fall man började med språket i åk6 i grundskolan/. Du kan säkert söka nästa år, men se själv om det är någonting för dig. Jag vet ej vilka språk du kan och om du över huvudet taget vill åka och läsa ett år i utlandet under gymnasiet. Tänkte att jag skickar det tipset till dig i alla fall!
    Bästa hälsningar
    Liselotte SYV
    • : Tack för svaret!
    • : IB finns inte i närheten av där jag bor, så det har jag inte läst på så mycket om. HU, med inriktning språk som är det intressanta för mig, finns på skolan i min kommun, där ska jag skugga! Kram Emmy.
    • Liselotte : Jag kom på ett tips för dig & kommer att utöka mitt svar nu! *L*