Mikael SYV på FrågaSYV

    Det programmet du är intresserad av leder inte till ngn Yrkesexamen och med det inte förbereder till ngt specifikt yrke utan leder till många eventuella möjligheter inom olika yrken samt ger möjlighet att läsa vidare på avancerad nivå.

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Viviana!
    Du fick kort men rätt svar från SYV Mikael. De högskole/universitetsprogram som inte leder till Yrkesexamen förbereder inte till ngt specifikt yrke, precis som Mikael har svarat. Vad kan man i så fall jobba som? Mina råd är att du ser vad som står om "efter examen" eller "framtida karriär" på utbildningens egen webbplats; om du inte hittar den information, fråga studievägledare på den institutionen där programmet ges (förhoppningsvis har lärosätet gjort någon uppföljning/enkät och fick svar från deras f d studerande - alumner - om vad de gjorde efter examen från den utbildningen); på tal om "alumni" - se om alumniföreningen finns som "organiserar" f d studerande på den utbildningen (om den finns borde de veta var folk jobbar eller vad de gjorde efter det att de fick examen).
    Min gissning är att ett antal f d studerande sökte vidare till utbildningar på avancerad nivå (magister- och master) och några av de kommer säkert sträva efter att bli forskare och/eller högskolelärare/universitetsadjunkter.

    Det finns, annars, ett antal yrken/tjänster där arbetsgivare kräver "högskoleutbildning á minst 180 högskolepoäng", oavsett vad det är för utbildning. Några exempel på sådana jobb är Folkbokföringshandläggare, Arbetsförmedlare, Utredare på FK, Studiestödsutredare på CSN.
    Jag blir inte förvånad om några f d studerande som tog examen från det programmet som du nämner i din fråga jobbar som Riksförbundsmedarbetare, Informatörer, Kommunikatörer, Projektassistenter eller t o m som Projektledare i diverse olika "samhällsinriktade" projekt - alla de yrken är icke-reglerade och arbetsgivare får anställa med vilka utbildningar "som helst", enligt egen bedömning (alltså är det den bedömningen som arbetsgivaren gör som gäller vid anställningen).