Olivia

    Hej! Jag går mitt sista år på frisörlinjen. Jag vill inte jobba som frisör efter gymnasiet. Vad kan jag jobba med som har en bra lön och bra arbetstider. Funderar på att ta truckkort. Finns det några korta utbildningar man kan gå för att få ett jobb?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hejsan,

    du skriver att du vill ha "en bra lön och bra arbetstider." det är dock olika vad man tycker en "bra lön" och "bra arbetstider" är. T.ex kan man som personlig assistent jobba två helger i månaden (lör-, söndag och nätter, sovande jour) och ha ungefär samma månadslön på det som många med kontorsjobb kl.9-17 har. Om man kan jobba helger och nätter kan man på kortare tid tjäna lika mycket eller mer pengar på några få dagar i månaden än många andra gör genom att jobba varje vardag, 8 timmar om dagen.
    Du skriver om att du planerar ta truckkort. Det är då också bra att även ha B-körkort, för personbil. För jobb på lager kan man behöva både truck- och körkort för personbil. Har man då även C-körkort, för lastbil, är det ännu bättre och lättare att få jobb. Kika gärna på framtid.se/yrke/lagermedarbetare

    Du kan direkt efter gymnasiet, även om du inte vill jobba inom det yrket som du har utbildning inom, söka många olika jobb. T.ex tänker jag på säljare i butik eller inom e-handel där man bl.a säljer hårprodukter av olika slag.

    Vad en kort utbildning är - är också olika för olika personer. T.ex 3 terminer på heltid - är det kort eller lång utbildning för dig? Du får gärna kika på utbildningar inom yrkeshögskola; de är kortare och mer praktiska än högskoleutbildningar. T.ex kan man inom yrkeshögskola utbilda sig till e-handelslogistiker

    Kika gärna på några yrkeshögskoleutbildningar:
    sky-stiftelsen-yrkeshogskolan-sverige/inkopare-med-strategisk-och-operativ-kompetens - pågår i lite över 4 terminer;
    e-commerce-product-manager-udd-vux-boras - och hermods-yrkeshogskola/internationell-handelslogistiker-green-management - pågår i 4 terminer;
    digital-store-manager-udd-vux-alingsas - och teknisk-testare-jensen-stockholm - pågår i 3 terminer;
    stodpedagog-hermods-distans-goteborg - pågår i 4 terminer men på Halvtid.