Elin
    Hej! Kollade runt lite på olika universitetslinjer och fastnade för Arbetsterapeutprogrammet, det stod i den korta infoboxen att man inom det yrket stödjer personer med funktionsnedsättningar. Skulle det isåfall vara en bra linje att söka om man vill jobba inom lss och inom vilka andra yrken kan man arbeta med.

    Undrar också om chansen att komma in minskar med stor marginal ifall jag måste läsa en kurs på komvux då man behöver naturkunskap 2 och jag läste bland annat svårare matte som individuella istället.

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Elin,

    om yrket Arbetsterapeut kan du bl a läsa på - www.framtid.se/yrke/arbetsterapeut

    Ang. naturkunskap2 så finns det några olika "ersättningsmöjligheter". Om du har examen från Vård- och omsorgsprogrammet eller från naturbruksprogrammet - behöver du kanske inte läsa naturkunskap 2.
    Om du har godkända betyg i Fysik 1a, Kemi 1 och Fysik 1 behöver du inte heller läsa Nk2.

    Annars så behöver du skaffa ett godkänt betyg i nk2. Även om chansen att komma in kanske minskar***, kan du inte göra ngt. åt saken - för att som obehörig kan du inte komma in över huvudet taget. Om du läser Nk2 eller gör prövning i den kursen, försök få så högt betyg du kan, då betyget kommer också räknas in i ditt jämförelsetal. Du kan alltså höja ditt meritvärde med högre betyg i Nk2.
    Gör också högskoleprovet.
    Det är bra att du läste svårare matte. Det blir lättare att läsa Nk2 och få högre betyg i den kursen om du kan mer matte. Det blir också lättare att få högre resultat på högskoleprovet med djupare mattekunskaper.

    _____
    ***det krävs ofta högre betyg i BII, kompletteringsgruppen, för att komma in på en högskoleutbildning; men det vet man inte på förhand. Det händer också ibland att det blir t o m lättare att komma in i kompletteringsgruppen. Det bestäms inte på förhand, utan antal sökande i varje grupp bestämmer hur många platser varje gruppe får. Sedan kommer de med högre betyg i varje grupp på de "bokade för gruppen" studieplatserna - så länge platserna räcker.

    Bästa hälsningar

    ANNA