Frida
    Hej!

    Jag har en fråga vad man kan jobba som med en "Grundlärarprogrammet"-examen som grund. Varför jag frågar är för att jag inte är sugen på att jobba som just lärare/fritidslärare, utan vill jobba med barn och ungdomar på ett eller annat sätt utanför skolan.

    * Kan man vidare utbilda sig efter detta? Och isåfall, till vad och hur?
    * Kan programmet "Grundlärarprogrammet" hjälpa mig något att bygga en grund för
    andra jobb inom barn och ungdom?

    Tack på förhand!

    1 Svar

    SYV-besökare SYV

    Hej Angelica,
    arbetsmarknaden förändras och nya yrken "dyker upp" - det du ska jobba med kanske idag ännu inte finns, du kanske t o m kan "uppfinna" ett nytt yrke. Och detsamma med "förändringar" gäller även utbildningsutbud. De påbyggnadsutbildningar som du kommer att läsa kanske idag ännu inte finns...
    Hitta annars en verksamhet som du vill jobba inom och fråga vad de personer som jobbar där har för utbildning.
    *****
    Jag kan komma med några exempel på vad jag tror en person med lärarexamen kan jobba med, förutom som just lärare; listan kan säkert göras mycket lång... man här får du i alla fall några exempel:
    Kaa-ansvarig
    Praktikanskaffare/praktiksamordnare
    utbildningsadministratör
    medarbetare i olika projekt - t.ex UF= Ung Företagsamhet (kika ex. på gymnasieguiden.se/informeras/UF)
    boendekoordinator
    flyttsamordnare
    fritidscoach
    lärare i fritidshem
    barnvakt
    kolloledare
    familjehemsförälder
    språkledare
    cirkelledare
    föreläsare
    folkhögskolelärare
    vuxenlärare
    kulturskolepedagog
    utbildningskonsult
    skolforskare