elev

    Hej, Har en aning svårt med det sociala och försöker arbeta mot det varje dag. Jag går mitt sista år på gymnasiet och undrar om man ändå kan söka till program för att sedan bli något trots sina svårigheter? Kan dietistprogrammet eller förskollärare 6 års-3:an vara ett yrke för mig?

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej,
    vad gäller Social Fobi - så kan det finnas behandlingar som kan hjälpa, bland annat samtalsterapi, kanske. SYV är inte expert på problematiken med social fobi, men jag tänker ändå på "grad och omfattning" samt på "prognosen", alltså jag skulle lyssna på vad en psykolog som du har kontakt med - Rekommenderar.
    Ang. yrken - så kan det finnas mycket står "spridning" i vilka arbetsuppgifter man har och bl.a hur mycket kontakt med "folk" man har, beroende på Vilken arbetsplats man befinner sig på.
    Kan inte ge ngn fullständig lista på yrken som skulle passa människor med "social fobi": det jag tänker på så här "på raka arm" är följande yrken:
    tågförare/Lokförare (och speciellt om man kör godståg, ej passagerartåg), lastbilsförare som kör fjärrtransporter
    samt flera språkyrken som t.ex översättare och olika sorters författare, t.ex poet och manusförfattare.