Samir
    Vad kan man läsa på gymnasiet för att bli idrottsagent? Handels-Administration?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV
    Hej Samir,
    det finns några olika vägar att gå för att utbilda sig till Idrottsagent.
    T.ex kan man läsa på den här http://lnu.se/utbildning/program/IGCSM#semester_20152 3 åriga högskoleutbildningen. Behörighet till den är - Grundläggande behörighet till högskolestudier. Grundläggande behörighet får man på ett valfritt högskoleförberedande gymnasieprogram.
    På Handels/Administration har du rätt att läsa till Grundläggande behörighet men du måste specifikt be om att få läsa till några kurser. Som du kan se på http://www.gymnasieguiden.se/files/uploads/150122/Programplan_HA.pdf behöver du lägga till Svenska/Svenska som andraspråk 2 och Engelska 6 inom Programfördjupningen & Svenska/Svenska som andraspråk 3 - inom Individuellt val.

    Man kan också läsa den här http://www.oru.se/Utbildning/Program/1516/?pid=525 3 åriga högskoleutbildning och behörighet till den är Grundläggande behörighet + godkända betyg i gymnasiekurser Idrott och hälsa 1, Matematik 2, Naturkunskap 2, Samhällskunskap 1b.
    Det blir svårt att bli behörig på Handels/Administrationsprogrammet eftersom du måste både läsa kurser till Grundläggande behörighet + kurser för Särskild behörighet. Matte 2a kan du läsa som Programfördjupande men Naturkunskap 2 och Samhällskunskap 1a2 - inte får läsas som programfördjupande på HA.
    Av 200 poäng Individuellt val upptar du 100 poäng för att få grundläggande behörighet. Då är det bara 100 poäng kvar och Naturkunskap 2 och Samhällskunskap 1a2 utgör tillsammans 150 poäng. Om inte du får läsa "utökat" d v s på mer än heltid, blir du inte behörig på HA.

    Det finns också en Yrkeshögskoleutbildning http://www.yhguiden.se/utbildning/caddie-sport-and-business/sportmarknadsforare och behörighet till den är - examen från valfritt gymnasieprogram + Samhällskunskap 1b. Om du läser på HA, behöver du bara lägga till en 50 poängskurs Samhällskunskap 1a2 för att bli behörig.

    Mvh Milla SYV
    Studie- och yrkesvägledare