Samir
    Vad kan man läsa för att jobba inom säkerhet tex på AirPort i framtiden?

    2 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV
    Hej Samir,
    titta på den här utbildningspresentationen http://www.yhguiden.se/utbildning/yrkeshogskolan-i-molnlycke/sakerhetssamordnare
    en yrkeshögskoleutbildning till Säkerhetssamordnare
    det går bra att läsa ett valfritt gymnasieprogram men det är mycket bra om du kan gå på gymnasiet som erbjuder någon passande profil, som t.ex.
    http://www.gymnasieguiden.se/gymnasium/falu-frigymnasium som har profil "Brand & säkerhet" på Vård&Omsorgsprogrammet
    Den här skolan http://www.gymnasieguiden.se/gymnasium/orust-gymnasieskola har profil "Räddning & säkerhet" på Samhällsvetenskapsprogrammet.
    Du kan, som sagt, gå en valfri gymnasial utbildning. Läs då så mycket engelska och dataämnen du kan. Bra att kunna något/några andra språk också.
    Sök efter gymnasiet utbildning till väktare/säkerhetsvakt. Det kan finnas i olika former - på privata skolor, kan finnas inom komvux och även på folkhögskolor (det får man se lite närmare din gymnasieexamen, eftersom utbildningsutbud förändras ganska snabbt) och så kan du söka jobb på flygplatsen som på en "taxfree" avdelningen kan anställa personer utan någon special utbildning (gymnasiekompetens räcker många gånger) och sedan kan du gå fortbildning inom anställningen, vilket är mycket fördelaktigt - då får du lön under utbildningen.
    I fall du vill jobba inom IT/data-säkerhet, då bör du läsa så mycket datakurser du kan på gymnasiet och för det passar Teknikprogrammet bäst.
    Jag hoppas att mitt svar blir till hjälp för dig i din studieplanering.
    Vänliga hälsningar
    ANNA SYV
    • : Jag kan Ryska,persiska,dari (: tusen tack för hjälpen!!!!!
    • : Om jag läser vård och omsorg programmet profil Brand&säkerhet kommer jag få jobb efter gymnasiet då eller?
    • Julia : Det finns inte ngt. jobbgarantí men chanserna att få jobb efter Vård&Omsorgsprogrammet är mycket goda! *L* :-) Vi råder dig att läsa kurser för Grundläggande behörighet, vilket du har rätt till på alla yrkesprogram och även läsa så mycket Matte du kan, minst Matte 2a - inom Programfördjupningen. På så sätt ökar du dina chanser (då kan du även söka ett stort antal eftergymnasiala utbildningar och inte bara jobb). Bästa hälsningar & stort lycka till med dina studier! Julia SYV
    Mikael SYV på FrågaSYV
    Hej Samir,
    undrar du om löner, om hur mycket man kan tjäna per månad?
    Eller handlar din fråga om ngt. annat?
    Om du undrar om lön, så är det jättesvårt att svara på då det beror mycket på skifttillägg - om man jobbar på obekväma arbetstider /kväll och helger/ då får man mycket mer betalt.
    Jag skulle tippa på ca 26 000 månaden skulle du kunna få om du jobbar på flygplats med kontroll av bagage.
    mvh Mikael SYV