Papatiss

    Hej, vad kan man plugga med matte 2c och svenska A behörighet? Krävs det alltid engelska? jag vill gärna komplettera mina studier med 1-2 ämnen. Kan man kompensera bristfälliga gymnasiebehörigheter med högskoleexamen / kurser från ett utländskt universitet? Tack i förhand!

    • Milla : Är det något yrke eller någon bransch eller någon specifik utbildning du vill satsa på?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,
    i Sverige krävs det godkänt betyg i Engelska 6 (andra gymnasiekurs) eller motsvarande kunskaper för grundläggande behörighet till högskolestudier och höskolor och universitet i Sverige kan inte göra undantag och ta in obehöriga.
    Vad är i detta fall motsvarande kunskaper? Jo, t.ex om personen har läst minst 500 timmar engelska på universitetet utomlands och har fått godkänt betyg. Möjligtvis kan man slippa skaffa sig  betyg i Eng6 om man har engelska som modersmål och har högre utbildning, t.ex universitetsutbildning från utomlands... typ så. Engelska måste man ha goda kunskaper i för högskole-universitetsstudier i Sverige. Och det är inte bara en formalitet utan en del kurslitteratur brukar vara på engelska + vissa föreläsningar (av gäst-föreläsare) kan hållas på engelska. Hur som helst, går inte komma in på högskola eller universitet i Sverige om man inte kan rätt så mycket engelska (tyvärr).
    Så, svar på din fråga om engelska alltid krävs? är: Ja, om man vill läsa på högskola eller universitet i Sverige då krävs det engelska.
    Däremot finns det utbildningar i andra skolformer där man inte nödvändigtvis alltid behöver kunna engelska, t.ex finns en del sådana utbildningar inom yrkeshögskola

    t.ex den här yrkeshögskoleutbildning kräver inte specifikt kunskaper i engelska: utbildning/campus-molndal/aktiveringspedagog-inom-lss-kognitiv-funktionsnedsattning
    fler exempel på yrkeshögskoleutbildningar som inte uppger att de specifikt kräver betyg i engelska:
    utbildning/jei-john-ericsson-institutet/drift-och-fastighetstekniker
    utbildning/jei-john-ericsson-institutet/fastighetstekniker
    utbildning/vasterbergslagens-utbildningscentrum-vbu/bryggeriteknik
    utbildning/campus-molndal/aktiveringspedagog-med-inriktning-rehabilitering

    Yrkeshögskola kan göra undantag och ta in obehöriga. Jag vill därför uppmana dig att söka till alla yrkeshögskoleutbildningar som du blir intresserad av. Se utbud på www.yhguiden.se
    ****************
    Förutom universitet/högskola och yrkeshögskola finns även andra skolformer, bland annat folkhögskolorna, KKU och privata utbildningar. Klicka gärna på länkarna i mitt svar; all "blå text" är klickbara länkar och på de sidorna jag länkar till finner du förhoppningsvis relevant och intressant för dig information.

    Studie- och yrkesvägledare
    • Papatiss : Hej och tack så mycket för det utförliga svaret! Jag har tänkt på lönespecialistutbildning men där ser man lite olika uppgifter om engelska krävs som behörighet. Jag är också orolig om det är lönt att satsa på den utbildningen pga hög konkurrens med andra som har bättre språkkompetens. Har du tänker kring detta? Vänligen Ayla
    • Milla : Hur många som söker varje jobb/tjänst och vilka meriter de har med sig kan man inte veta på förhand. Vad gäller språkkompetens, så kanske du kan satsa på att lära dig mer inom de språken där du känner att du "ligger efter". Om du blir antagen till en yrkeshögskoleutbildning, då har de utbildningsansvariga gjort en bedömning att du har goda chanser att klara utbildningen och få jobb efteråt.