Vägledare SYV

    Hej Batoul,

    det är inte bara din skola som erbjuder kurser för högskolebehörighet, utan alla elever på alla yrkesprogram på alla gymnasieskolor har rätt att läsa svenska 2,3 (eller SAS, svenska som andraspråk 2 och 3) samt engelska 6 - alltså, kurser för Grundläggande behörighet till högskolestudier.

    Efter HA kan man plugga på ett jättestort antal Olika utbldningar och inom olika skolformer:
    folkhögskola
    KKU
    Yrkeshögskola
    Högakola-Universitet
    Privata utbildningar som finns på många olika ställen, både i Sverige och Utomlands.
    Kika gärna på många olika utbildningar - länkarna ovan - och på många olika yrken. Vad vill du jobba med i framtiden?
    Vad vill du bli "när du blir Stor"? :)

    Mikael SYV på FrågaSYV

    Hej,

    vad man kan, generellt sett, göra efter gymnasiet var god se Gymnasieguiden.se/informeras/efter-gymnasiet

    Det finns tusentals olika yrken och många vägar att gå... det är helt omöjligt att nämna alla de möjligheter som du har efter gymnasiet; vi kan komma med några exempel, men det kommer alltid finnas tusentals fler alternativ, som vi inte kan nämna - bl.a pga det svaret blir i så fall oändligt långt...

    HA är ett av de yrkesprogram och du kan lättare få jobb direkt efter gymnasiet, jämfört med elever som läste på de högskoleförberedande programmen. Du kan t.ex jobba ett tag, innan du läser vidare på högskola eller på en yrkeshögskola.

    Kika gärna på några exempel på yrkeshögskoleutbildningar som kan, förhoppningsvis, bli av intresse för dig:
    hermods-yrkeshogskola/internationell-affarslogistiker-green-management-hermods-stockholm
    salj-marknadshogskolan/internationell-saljare-marknadsforare-gbg
    nbi-nordic-business-institute/inkop-supply-management