Undersköterska

    Jag tog studenten 2021 och arbetar nu som undersköterska. Under sommaren 2021 jobbade jag på ett LSS boende med väldigt själv gående brukare och där trivdes jag väldigt bra. Sedan flyttade jag och började då på ett privat företag som har hemtjänst. Jag trivdes inte med chefen och företaget så jag sa upp mig. Plus att hemtjänst var väldigt stressigt och speciellt i Göteborg. Jag har precis börjat på ett äldreboende med både demens och somatisk men jag har insett att jag vill inte arbeta med äldre. Men samtidigt vet jag inte alls vad jag vill jobba med, så jag känner mig helt lost. Jag gillar att hjälpa människor och jag älskar hundar. Jag vill skaffa hund men behöver isåfall ha ett arbete för jag kan ta med min hund till jobbet. Jag har ibland funderat på att plugga vidare till något, men vet inte vad, och jag har inte heller råd med att plugga vidare då jag måste betala hyra mm. Vad ska jag göra? Hur tar jag reda på vad jag vill arbeta med? Har ni några tips?

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Bella!
    Jag vill börja svara på din fråga genom att lista upp några av de sorters jobb där hundar ofta får följa med dig på jobbet. Kommer just nu på följande yrken (kan dock ev.finnas fler):
    Några varianter på yrkesförare, t.ex budbilsforare och lastbilschaufför
    Zoohandlare (eller anställd som butikssäljare i en djuraffär)
    Dogwalker
    Pet Groomer (i första hand med specialisering mot Hundtrim)
    Personal på Hunddagis/hundpensionat - se yrkespresentation hunddagisforetagare
    Djurtränare (Hundtränare/hundcoach).
    Har man tur kan man få jobb på ett hundvänligt kontor men ofta är det så att om någon ny medarbetare tillkommer som är allergisk mot hundar eller av annan anledning (t.ex hundrädsla) inte kan/vill tolerera hund på kontoret då får inte längre hunden vara med. Det är alltså en osäker lösning på "hundfrågan", tyvärr.
    ***
    Sedan finns det yrken där hunden jobbar och du är med som hundförare. Titta gärna på följande yrken:
    läshundförare
    polishundförare
    sprängämneshundforare
    hundforare-i-försvarsmakten
    hundspannsguide
    hundforare-väktare
    ***
    För att kunna jobba inom yrken där hunden jobbar och du är med så behöver du (med stor sannolikhet) att gå en ny utbildning, vilket jag förstår att du inte anser sig kunna göra (p g a utgifterna du har); du vill alltså direkt börja arbeta. Som utbildad undersköterska kan du få jobb som Personlig assistent. Kanske kan du jobba hos brukare som tolererar hund och t o m blir glada om du tar med dig hund.