Matilda
    Hej!
    Först och främst förlåt för den dåliga frågan. Ingen fråga kunde sammanställa min text riktigt.
    Jag har ingen egentlig aning kring detta men söker olika alternativ och backup-planer.

    Jag kommer med största sannolikhet söka in till Djursjukskötare till hösten. Problemet är att det är en väldigt svår kurs att söka in till så jag behöver en backup-plan. Dessutom vill jag ha mer forskning i min utbildning då djursjukskötare är nästan som en yrkesutbildning och jag gärna vill bredda mig.
    Jag är väldigt intresserad av zoologi och biologi och undrar ifall man med fristående kurser på något sätt kan skapa sig ett eget program ifall jag inte kommer in på Djursjukskötare detta året som man sedan återtar efter min kandidat.
    Har frågat zoologi instituet i Stockholm som sa att för att gå en zoologikandidat krävs 75 biologi poäng och sedan upp till 180 hp i zoologi ämnen. Finns det något sätt att kringå detta eller på något sätt få en zoologiutbildning utan 3 års av extra studier utöver djursjukskötare?

    Sammanfattningsvis: Jag vill alltså kunna vårda djur men samtidigt ha någon forskningsbakgrund som kan bredda mig och som samtidigt kan vara en backup-plan.

    Jag förstår ifall det inte fungerar men ångesten är i topp och jag försöker vara hitta möjligheter.

    Har ni andra förslag jag inte tänkt på så är det bara att ge förslag!

    Jag hoppas på snabbt svar och ha en trevlig helg!

    2 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Matilda!

    Mitt förslag är att du i första hand söker Djursjukskötarutbildningen (program på heltid) men i andra-, tredje- och "vidare" hand - söker fristående kurser i Biologi och Zoologi.

    Man får läsa upp till 45 högskolepoäng per termin = 150% av studietakt. Programmet är på 30 hp per termin (heltid). Du kan, alltså vid sidan av programmet läsa kurser á halvtid och på så sätt hinna med fler högskolepoäng under samma tidsperiod.

    Kanske räcker det med "bara heltid" under första terminen - med sedan till ännu nästa termin kan du söka studier på mer än heltid.

    Jag tänker så här:

    om du kommer in på Djurskötarprogrammet - jättebra! Börja läsa och se om du skulle orka mer fler studier vid sidan av och i så fall sök fristående kurser till våren 2017.

    Om du tyvärr inte kommer in på Djurskötarprogrammet - om du i din ansökan till högskola har andra program eller fristående kurser som andra- , tredje - och vidare alternativ, kommer du att prövas mot de alternativen. Du kan i andra hand söka kandidatprogrammet i biologi på flera olika högskolor/universitet.

    Att läsa på mer än heltid från termin 1 kan inte jag rekommendera. Men det är bara du som vet vilken studiekapacitet du har.

    När du är inne på en högskoleutbildning, kommer du att få träffa Studievägledare där, dina lärare kan också ge bra råd + dina kursare kommer att bidra med idéer!

    Hoppas mitt svar blir till hjälp för dig!

    ANNA

    Det är inte panik akut att bestämma sig idag... det är gott om tid innan 15 april. Ta det lugnt.

    Att personal på SLU tittade på dig "som ett frågetecken" :) kan bero på att de inte är vana vid att studenter vill läsa mer eller annat - utan de kanske tycker att det är en så pass krävande utbildning att man ska vara glad om man orkar med bara den utbildningen... jag vet inte, jag gissar bara.

    Det är bra att du har höga ambitioner och vill bredda dig. Dock är det också mycket viktigt (kanske det viktigaste) att inte bli sjuk av stress. Om man blir utbränd, kan det ta mycket tid att "komma tillbaka" och under tiden - kan man varken sig jobba eller studera... man ska "hushålla" med sina krafter, ibland är det bättre att "skynda långsamt", men det är bara du som vet hur mycket du orkar och hinner med.

    Om jag förstår det rätt, så har du ännu inte läst på högskolenivå. Om så är fallet, vet du inte hur krävande det skulle kännas för dig. Heltidsstudier tar i genomsnitt 40 timmar/vecka + du ska pendla till skolan + man ska också ha fritid och hinna sova mm.

    Utbildningar som du kan söka hittar du på www.studera.nu

    På söket Kandidatexamen i Biologi fick jag 84 "träffar", se här >>

    Vilka högskolor/universitet du föredrar är det du själv som vet bäst. Bekvämast är det givetvis att ta i första hand den elle dem som är inom pendlingsavstånd från din nuvarande bostad.

    På distans hittade jag två stycken program i Biologi (kandidatexamen) - båda är på heltid och här >> kan du se vilka det är: man läser "mot" Karlstads Universitet eller Linnéuniversitet.

    Till motsats till program på heltid, finns det många "små kurser" som t.ex Systembiologi - medicinska tillämpningar som går på 25% av studietakt på distans.

    I Söket på www.studera.nu kan du filtrera på "endast distans" eller bocka för "kandidatexamen". Du kan se allt som finns på en enskild högskola/universitet eller all som finns på distans inom "biologi" t.ex. Ibland får man mer än tusen träffar - och då bör man begränsa mer - bocka för någonting mer... för att det ska bli överskådligt.

    Personligen skulle jag i första hand undersöka vad som finns inom pendlingsavstånd för att det kan vara svårt att hitta bostad nu för tiden + kikat på allt som finns på distans. Du kan också kontakta Studievägledare på alla de högskolor där intressanta för dig utbildningar finns och se vad de kan tipsa om.

    Lycka till!

    Hejsan,

    På Distans (Utan träffar) är det några få kurser i Biologi som ges, se här >>

    På Distans (Med träffar) är det ca 70 kurser som finns, se här >>

    Hur ofta träffar är och hur långt är det för dig att åka - behöver du titta på själv, på varje kurs.

    Jag skulle t.ex rekommendera att börja med den här kursen: https://www.kau.se/utbildning/kurser/BIGA01 - som är på Distans från Karlstad, men på Heltid. Kan du läsa på heltid, dvs ägna 40 timmar/vecka åt dina studier? Samma kurs finns på dagtid (bunden, dvs skolförlagd) och på distans, men båda är på heltid.

    Din situation känner du bäst själv. Det är inte någon stor mening att vi kommer med förslag på kurser - om det är för långt att åka eller träffarna ligger för ofta - eller om du kan max läsa på halvtid (du skriver att du kommer att jobba och läsa samtidigt).

    Den sakkunnige som vi har kontakt med säger att det är mycket svårt att få ihop sin utbildning till Zoolog av fristående kurser. Det som hen rekommenderar är att läsa ett kandidatprogram i biologi och sedan på masternivå specialisera sig mot zoologi.

    Att sätta ihop en studieplan som håller (av fristående kurser som ges på olika lärosäten) kräver mycket tid och mycket specialist-kunskap. Varje Studievägledare kan berätta om de kurser som ges hos just den högskola/universitet som just hen jobbar, men ingen har övergripande kunskap i alla kurser i biologi och zoologi från alla de olika lärosäten (i alla fall har inte vi hittat någon sådan person eller organisation eller hemsida som kan utföra den tjänsten). Om du hittar var man kan få den hjälpen, är vi mycket tacksamma om du berrättar det för oss.

    Är Distans-studier ett önskemål eller det absoluta kravet? dvs kan du läsa på icke-distans (om du "måste")?

    De tips på kurser som jag kan ge dig (som jag hoppas blir till hjälp) är:

    1) en kurs på Malmö högskola, den här http://edu.mah.se/sv/Course/BI201C - som ges på heltid under första delen av höstterminen (start 29 aug - slut 6 nov). Den är inte på distans, utan lärarledd undervisning på dagtid.

    2) kurser på Lunds Universitet som du kan se här >> men ingen av dem är på distans.

    3) urval på kriterier "Biologi/kurser/distans/start hösten 2016-våren 2017" se här >> (44 träffar) men om man tar bort dem som är på heltid, blir det 33 träffar, se här >>

    I varje Kandidatexamen kan man ha minst 30 hp (en termins heltidsstudier) "fria kurser", dvs vilka som helst högskolekurser. Du kan därför börja läsa kurser som du känner för, tycker om och se sen "vart det bär".

    Du får gärna kontakta alla Studievägledare på alla de högskolor/universitet där Biologiundervisning bedrivs och samråda med dem.

    Hoppas mitt svar blir till hjälp för dig! Lycka till!

    ANNA

    • : Hej Anna!
    • : Tack för det snabba svaret! Vad har du för tips till kurser jag kan söka som andrahandsval och likande? Vet du vilka exakt det är? Vet du om det går att läsa på distans och kan man isåfall blanda kurser ifrån olika skolor? Fortsättningsvis så var jag på öppet hus på SLU i onsdags och dem tittade på mig som frågetecken när jag försökte ta upp möjligheter att plugga annat. MvH Matilda
    • Anna : www.studera.nu är högskolornas gemensam sida, där hittar du det som går att söka till hösten 2016. Sista ansökningsdag är 15 april - så det är ännu ganska gott om tid. Det går att blanda kurser från olika högskolor/universitet. Men tänk på att om det inte är på distans - då är omöjligt att läsa i Umeå på halvtid och i Malmö - på den andra halvtiden. Vad du kan läsa är förslagsvis Biologi - grundkurs eller kandidatprogram i biologi. Jag kommer nu också utöka mitt svar till dig.
    • : Hej!
    • : Som du skrev i ditt svar så var det tidigare långt till den 15 april men nu är det bara några dagar vilket faktiskt känns okej! Jag har valt att istället söka till Veterinärprogrammet då jag tror att det ger mig den bredd jag är ute efter. Jag är dock fortfarande intresserad av att ta en kandidat i zoologi och undrar därför hur man gör det? Då Veterinärprogrammet pågår under så lång tid och jag sedan i höstas har pluggat distans kommer jag inte kunna ta ut CSN till hösten då jag måste "spara mina veckor". Jag letar därför efter kurser på distans som jag kan gå till hösten men som inte är på heltid då jag kommer behöva jobba. Så sammanfattningsvis är mina frågor: vad behöver jag göra för att få en kandidat i zoologi och vilka tips på kurser kan du erbjuda? Ha en fort
    • : satt bra kväll och tack för alla snabba svar!
    • : ps. varför kan man inte göra olika stycken? ds.
    • Julia : Vill du göra olika stycken i kommentarer?
    • Julia : Det går inte, har jag också märkt... :)
    • Julia : jag skriver nu ett nytt svar till dig.
    Läs alla kommentarer
    Julia SYV på FrågaSYV

    Hejsan,

    jag sökte på "zoologi + distans" och fick 10 träffar, som du kan se här >>

    Jag antar att du inte vill flytta för att gå en enstaka kurs, därför sökte jag på "distans". Börja läsa kurser på distans och sedan är det bra om du bokar ett personligt möte med en Studievägledare på den institutionen där man läser Biologi och kurser i Zoologi och att ni gör en studieplanering tillsammans.

    Om det finns en högskola/universitet på din ort (där du bor) - se vad den skola kan erbjuda, kanske finns det kvällskurser eller distanskurser eller dagtid/deltid. Vet ej hur ditt arbetsschemat ser ut (om du jobbar kontorstider eller andra tider)... det måste ju också "gå ihop" praktiskt sett...

    Angående att Studiemedelsveckorna inte räcker, så kan man göra så här: man tar Studiemedel så långt det räcker och samtidigt försöker jobba på somrarna och under helger och på kvällstid och spara pengar - så att man kan försörja sig under de sista terminerna, när Studiemedel är slut.

    Kan man låna pengar av föräldrar eller andra familjemedlemmar, betalar man tillbaka senare, när man har börjat jobba.

    Jag hoppas mitt svar blir till hjälp för dig!

    Vänliga hälsningar

    Julia Syv

    hej Matilda!

    jag har nu pratat med en sakkunnig inom område Biologi/Zoologi och fick följande svar: de flesta kurser inom biologi är inte på distans, utan är "bundna", dvs skolförlagd utbildning. Detta pga det ingår laborationer, som måste utföras "på plats" och är omöjliga att genomföra på distans.

    Du kan ta kontakt med Peter Gulz, 031-7862524 eller 031-7862526 [email protected] - som Studievägledare på Göteborgs Universitet med specialkunskap inom utbildningar i biologi.

    Jag fick också tips att tipsa dig om att söka Orienteringskurser (t.ex sommarkurs i "artkännedom", se info här >>  som är öppen för Sen anmälan här >> just den går i Göteborg från 7 juni till 11 aug på halvfart/kvällstid). Det kan finnas liknande kurser på andra orter (därför frågade jag dig var du bor).

    Det mest praktiska är att du vänder dig till den högskola/universitet som du vill läsa på och frågar vad de har att erbjuda, de har kanske sommarkurser som också är öppna för "sen anmälan" (sista ansökningsdag till sommarkurser var 15 mars).

    Sammanfattning:

    för att bli Zoolog är den mest framkomliga vägen att läsa ett program i Biologi.

    Ett annat alternativ är att läsa kurser i Biologi som oftast är på heltid (och inte på distans). Jobba och läsa på deltid kan bli svårt att hitta möjligheter till. Däremot kan man läsa på heltid och jobba extra, vid sidan av studier.

    • : Hej!
    • : Fast dessa är bara zoologi och jag kommer behöva kurser inom biologi med. Vad exakt för kurser kommer jag behöva? Enligt mig känns det smartast att börja med biologikursera eftersom zoologin är en fördjupning. Så vilka biologikurser kommer jag behlva,
    • Julia : Var i landet bor du? kan du flytta fritt?
    • Julia : Jag skriver nu ett utökat svar till dig.
    • : Hej! Så du kan inte bara ge ett konkret svar på vilka kurser som behövs? Vilka grundläggande biologikurser behövs/hur många poäng och vilka kurser inom fördjupning zoologi behövs?
    • Milla : Det finns väldigt många olika varianter.. man kan gå olika vägar, det finns inte ett enda svar, detta enligt vår sakkunnig. Vi kan inte beskriva tusen olika alternativ... och om du inte söker ett Program, utan fristående kurser, kanske "nästa kurs" som vi tipsar om nu - inte ges nästa termin - och då kanske du kan i stället söka någon annan kurs... ibland kommer du inte att komma in på någon av dina sökta kurser, för du konkurrerar om plats på varje kurs separat (detta i fall du inte kommer in på ett program). Och hur ska vi kunna beskriva alla de "tusen" olika möjliga alternativ? Det är omöjligt! :)
    • Anna : Vi försöker ge så bra svar vi kan. Det är omöjligt att berätta om alla olika alternativen - då de är många. Vi hänvisar dig till Studievägledare på biologiska institutionen på det lärosätet där du vill studera. Om du inte vet var du vill studera, kontakta den närmsta högskola/universitet till din nuvarande bostad, där undervisning i Biologi bedrivs. Där får du rätt hjälp. Lycka till!
    • : Jag har inte anklagat er för att undanhålla information? Vad har du fått det ifrån? Jag kände att jag inte riktigt fick svar på min fråga. Jag vet inte om du har läst vad jag skrivit men det känns inte som det helt ärligt. Jag ska läsa veterinärprogrammet om jag kommer in i höst, om inte så kommer jag läsa det nästa höst. Att genomföra ett program i zoologi är därför omöjligt för mig. Jag vet riskerna med enskilda kurser, jag har studerat distanskurser i två terminer nu. Veterinärprogrammet är 5.5 år. Jag tänker inte gå 3 år innan det. Fortsättningsvid har jag inte bett er rabbla ut alla tusentals alternativ. Jag frågade ifall det fanns några "måstekurser" och hur man gör en egen kandidat för zoologi. Vad finns det för viktigt att tänka på. Kan man ta kurser ifrån olika universitet? Hur många biologipoäng måste man läsa? Hur många inriktigtspoäng? Vilka kurser räknas som inriktning? Osv.
    • : För mig spelar det ingen roll vilket universitet då jag planerar att studera distans. Många kurser biologikurser inkluderar har träffar och då hade det underlättat ifall jag inte behövt åka alldeles för långt. Jag bor i Helsingborg och här finns Lunds Universitet men ingen biologi så tror inte det finns några kurser i biologi heller. Vad hjälper det att kontakta ett universitet nära mig? Måste man ta alla kurser ifrån samma universitet?
    • Anna : Jag kommer nu att utöka mitt svar.
    • : Jag hoppas inte mina svar uppfattas som irriterande eller dryga. Jag uppskattar all hjälp jag kan få!
    • Anna : Problemet är att den hjälpen som du /och många med dig/ behöver - är extremt svårt att få! Varje Studievägledare vet om "sitt" men väldigt få vet ngt. om "andras utbildningar" - det ingår inte i arbetsuppgifterna och det hinns inte med, alltså, att hålla sig á jour med vad andra skolor erbjuder. För dem som inte vill, hinner eller orkar leta själva - finns det Ihopsatta högskoleprogram. Vill man inte läsa ett helt program, får man tyvärr leta själv och chansa, söka olika kurser men resultatet är oviss... som sagt, vill man ha någon sort garanti på att få en viss utbildning - är det Program man söker.
    Läs alla kommentarer