Maja
    Hej! Jag ska till hösten plugga ett program på Uppsala universitet som heter "Kandidatprogram i arkeologi och antik historia". Mina frågor är, vad "blir" man av en kandidatexamen? Och hur fortsätter man efter det om man vill vidareutbilda sig till t.ex marinarkeolog eller skaffa en doktorand inom arkeologi?

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Maja,
    kandidatprogram är 3-åriga heltidsutbildningar. På 3 år kan mycket hända. Förändringar inträffar ständigt!

    Som det är nu, så kan man efter en kandidatexamen söka jobb direkt; alternativt kan man söka magister- och masterprogram... dvs utbildningar på avancerad nivå. Efter att ha klarat av utbildning på en avancerad nivå kan man söka doktorandtjänster. Konkurrens om doktorandtjänster brukar vara rätt hård.

    Jag tror att du under dina 3 år på kandidatprogrammet kommer att ha mycket djupare insikt och större förståelse om vilka olika möjigheter som finns efter en kandidatexamen... du kan under dina 3 år på utbildningen prata med dina kursare, lärare och studievägledare på ditt program. Genom att läsa högskolekurser inom "dina ämnen", kommer du också att ha mer insikt och djupare förståelse inom ämnena och kommer på alla de olika alternativen som kommer att finnas för dig efter kandidatprogrammet.

    Vänliga hälsningar

    Julia syv