Hanna
    Jag börjar snart IB1 och mina ämnesval är som lyder:

    Svenska HL
    Historia HL
    Psykologi HL
    Engelska A SL
    Biologi SL
    Matte studies

    Har hört att jag får särskild behörighet för samhällskunskap om jag läst minst ett ämne i den samhällsinriktade ämnesgruppen på IB. Stämmer det? Vilka svenska kurser motsvarar historia HL och psykologi HL?

    2 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV
    Hej Hanna!
    På länken
    https://www.antagning.se/sv/Det-har-galler-for-dig-som-gatt/International-Baccalaureate/For-dig-som-ska-ta-en-IB-examen-2014-eller-senare/Sarskild-behorighet/ hittar du information om motsvarande kurser i det svenska systemet.
    Du måste ha lägst betyget "4" i ämnet för att uppfylla det särskilda behörighetskravet.

    När det gäller Psykologi så översätter ej Universitets och Högskolerådet den kursen till en "motsvarande svensk kurs", eftersom godkända betyg i Psykologi på gymnasienivå ej krävs som särskild behörighet till någon högskoleutbildning i Sverige.

    Psykologi kursen på IB-programmet går djupare och bredare in i ämnet psykologi än någon av de svenska motsvarigheterna inom gymnasiala psykologikurser.

    Likaså när det gäller Historia HL, den kursen är mycket djupare och bredare, det finns inte en motsvarighet i det svenska systemet. Universitets- och Högskolerådet (UHR) räknar bara till att Historia SL motsvarar som du kan se på länken (ovan) Historia 2 i det svenska systemet.

    Bästa hälsningar och lycka till med dina studier!
    ANNA