Hej Erik,

    tråkigt att du inte fick godkänt betyg i Biologi. Du får gärna läsa om behörighet på GymnasieGuiden.se>>

    Du är behörig till alla gymnasiala program (om du har godkända betyg i andra ämnen) förutom Teknik och NA, Naturvetenskapsprogrammet.

    Om det är så att du vill bli behörig till NA eller Teknik - då rekommenderar jag Preparant, som är ett av de Introduktionsprogrammen>>

    Att gå om åk9 på gymnasiet kan du önska men det är rektor som fattar beslut. Du kan inte själv bestämma att du ska gå om åk9. Om du vill gå om åk9, be dina vårdnadshavare prata med rektor på din grundskola.

    Om du i din gymnasieansökan har ngt annat program än teknik och NA, kan du mycket väl komma in på det programmet - på ett yrkesprogram eller på Estetiska eller på Samhällsvetenskapsrprogrammet, t.ex - alla de program som inte kräver godkänt betyg i biologi från grundskolan.

    Om du inte i din gymnasieansökan har ngt annat alternativ än Teknik eller Naturvetenskapsprogrammet - kommer du vid det Slutgiltiga antagningen strax efter midsommar, få besked OBEHÖRIG på alla dina alternativ.

    Att läsa upp biologi under sommaren - tvivlar jag på att det skulle vara möjligt. Sommarskolorna brukar bara erbjuda svenska, engelska och matte. Men fråga på utbildningsförvaltningen i din hemkommun (eller se på kommunens hemsida - info om sommarskola).

    Jag hoppas mitt svar blir till hjälp för dig!

    Lycka till!

    ANNA