Peter SYV på GymnasieGuiden

    Hej Aleyna!
    Behöriga sökande till svenska högskoleutbildningar deltar i Konkurrensen om utbildningsplats. Du kan t.ex konkurrera både med omdöme från en folkhögskola (i BF-urvalet) och med resultatet från högskoleprovet (i HP-urvalet). Vilka resultat (hur höga) som kommer att krävas för att få utbildningsplats är det ingen som på förhand kan veta. Jämför: om frågan är hur snabbt ska man springa på en löptävling för att kunna delta i final-loppet? Svar: det beror på hur snabbt både du själv och de övriga springer; det gäller att springa snabbare än de andra (men du vet ju på förhand inte hur de andra deltagare kommer att springa och du vet inte ens hur du själv kommer orka springa just då). På samma sätt vet man inte vilka meriter/resultat som kommer ge plats på en utbildning i framtiden. Man kan titta på vad som krävdes tidigare men det behöver inte bli exakt likadant i framtiden. Antagningsgränserna kan gå upp och ner ganska mycket. Många faktorer påverkar.
    Du behöver därför sträva efter så högt omdöme du kan och gör också högskoleprovet, är mitt råd.
    Om du vill titta på tidigare antagningsstatistik, så måste du välja just den eller de utbildningar som du vill titta på t.ex Ämneslärarprogrammet (mot gymnasiet) i Svenska och Samhällskunskap på Stockholms Universitet; alltså rätt ämneskombination och rätt lärosäte: högskola eller universitet). Men innan anmälan öppnar till hösten (vilket det kommer att ske den 15 mars 2022) så vet man inte ens exakt vilka utbildningar som blir sökbara. Utbildningsutbud förändras. Nya program kan starta där det inte finns någon antagningsstatistik att titta på (för att ingen tidigare sökt till det programmet, för att det programmet tidigare inte fanns).