Joanna
    Hej!
    Jag har länge funderat kring att studier utomlands efter gymnasiet... Och då finns självklart mina förhoppningar kring just högre studier - dvs. vid universitet liknande oxford, cambridge, yale, harvard osv. Det är helt enkelt min dröm.
    Jag har alltid varit högpresterande och gick ut högstadiet från en skola med ryktet att vara lite mer "krävande" så att säga med högsta betyg samt lovord från lärare och nu till gymnasiet har jag valt naturvetenskap - då jag är djupt intresserad av matte och biologi.... Vad jag hade velat är då att läsa medicin på någon av ovannämnda skolor för att sedan göra karriär inom medicinsk vetenskap av något slag.
    Frågan är nu då ifall det var dumt att inte välja t.ex. IB som kanske lägger bättre grund för utlandsstudier. Jag planerar för övrigt att fördjupa mig i bl.a. engelska för att utöka min förståelse inför ev. kommande studier utomlands men förstår att det inte är nog.
    Jag vet att det krävs en hel del mer än bara topp-betyg från gymnasiet för att komma in på sådana skolor men tänkte bara höra om det ens är möjligt?

    Kan jag som ska gå Naturvetenskap komma in på ovannämnda skolor eller liknande? Vad skulle jag då behöva göra? (Lärares rekommendationer, ev. välgörenhets projekt osv. osv.)
    Dvs. Vad krävs för att komma in på de mer prestigefyllda skolorna?

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV
    Hej Joanna,
    det är mycket bra att du planerar långsiktigt & börjar i god tid ta reda på vilka alternativ som finns för dig!

    Att studera på College eller Universitet utomlands kan man på två olika sätt:
    1. ordna allt själv
    2. söka till en svensk högskoleutbildning & delta i utbytesprogram med en utländsk College /eller ett Universitet/

    Fördelar med utbytesprogram är att:
    din svenska högskola/Universitet hjälper dig med praktiska saker;
    högskolepoängen som du läser utomlands räknas in i din svenska examen;
    du behöver inte betala terminsavgift till det utländska universitetet.

    Nackdelen är att du bara kan välja bland de utbildningar som ditt svenska universitet/högskola har samarbete med.

    Här http://www.studera.nu/studerautomlands/utomlands/ordnautlandsstudiernasjalvfreemoverstudent.5.27d86368130216405a680007842.html kan du läsa om hur du kan ordna dina högskolestudier utomlands på egen hand.

    Här http://www.studera.nu/studerautomlands/utomlands/utbytesstudierochutlandspraktik.5.27d86368130216405a680008875.html finns den info- om utbytesprogram.

    Andra länkar som kan vara till hjälp för dig:
    http://www.studera.nu/studerautomlands/utomlands/ploteusportalforutbildningieuropa.5.4149f55713bbd91756380006859.html

    http://www.studera.nu/studerautomlands/lander/storbritannien.5.27d86368130216405a6800011444.html

    http://www.studera.nu/studerautomlands/lander/usa.5.27d86368130216405a6800011646.html

    Jag råder dig att fundera över svar på frågan om du vill satsa på studier utomlands via ett utbytesprogram eller om du vill ordna allt på egen hand.
    Du är välkommen att återkomma när du har bestämt dig ang. vilken av de två alternativ som passar dig bäst.

    Hälsningar & lycka till!
    Julia SYV