Melissa
    På gymnasiet läste jag 2500p i mitt program
    Jag har Icke Godkänt i 350 poäng.

    Svenska C (50p)
    Matte C (100p)
    Spanska 4 (100p)
    Samhälle C 100p)

    Idag är Samhälle C(3) som är en 100p kurs.

    Matte C(3b) baseras på Matte B(2b) som idag är en 100p kurs(På min tid var den 50). Saknar därför tillräckliga kunskaper för att ligga på samma nivå som de andra som studerar den nu. Vet därför inte hur jag ska klara den om jag inte får någon typ av stöd.

    Jag har inte heller kunskaperna för att läsa Spanska 4 idag.

    Vad behöver jag egentligen plugga upp för att få ett examensbevis på komvux nu när kurserna gjorts om?

    Jag läser helst inte mer än behövligt då jag ändå kommer behöva läsa ett basår.
    • Julia : Fick du ett Samlat betygsdokument på gymnasiet?

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Jag hoppas du kan läsa mot ett Slutbetyg. Det är rektor på komvux som kan fatta beslut om det; ibland är ansvar delegerat till SYV på komvux. Boka tid på komvux för att göra planering mot ett slutbetyg. Deadline är 1 juli 2020, efter det är det endast examensbevis man kan få.

    Det är möjligt du kan få slutbetyg ganska snabbt då du endast saknar 100 godkända poäng om du tar 100 poäng IG in i ditt slutbetyg; det är dock bättre att läsa 200 poäng, 10 veckor på heltid eller 20 v på halvtid och ha endast godkända betyg i ditt slutbetyg.

    Börja repetera matte med hjälp av www.matteboken.se

    Eftersom du skriver om naturvet basår, tycker jag det är bra om du på komvux läser matte. Formellt sett är du behörig läsa matte 3, men ansök om matte 2.

    Matte 2a är lättare kurs; 2b är inriktad på ekonomi och 2c - på naturvetenskap .