Lovisa
    Hej!
    Jag är en tjej som tog studenten i år o är nu ute o reser med en kompis i 5 månader.
    Jag tänker mycket på vad jag vill jobba med o vad för utbildning jag vill gå när jag kommer hem igen. Har ingen aning egentligen om vad jag vill jobba med men jag har ett stort intresse för att hjälpa människor. Att jobba som läkare har alltid varit en tanke som jag inte "vågat" tänka, "jag kommer nog aldrig kunde jobba som det, jag har för dåliga betyg". Detta är en tanke som funnit hos mig väldigt länge.
    Men jag kan inte hjälpa att undra vad som skulle krävas av mig för att kunna ha chansen att komma in på läkarlinjen. Tyvärr så gick jag den ekonomiska linjen på gymnasiet (vilket jag kan känna att jag ångrar nu). Jag är medveten om att jag skulle behöva plugga kemi, fysik, biologi o matte 4 på komvux i så fall.
    Dock valde jag till Naturkunskap 1b och Naturkunskap 2 o gick en Ma/No linje på högstadiet.

    Min fråga till dig är nu: vad skulle jag behöva plugga upp o göra för att ha behörighet att söka o komma in? Vad krävs av mig, rent plugg mässigt, för att kunna komma in på läkarlinjen? Jag bor i Norrtälje men spelar ingen roll var jag pluggar i Sverige.

    Kan du hjälpa mig eller vet ni någon jag kan vända mig till? Jag kan bifogar gärna mina betyg från gymnasiet i ett mejl om jag får en mejladress.

    Vore jätte tacksam om du kunde hjälpa mig! Tack snälla!

    Med vänliga hälsningar
    Lovisa 19 år

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    hej Lovisa,

    om du har Examensbevis från Ekonomiprogrammet, då har du Grundläggande behörighet till högskolestudier.

    Nu behöver du skaffa dig Särskild behörighet och till läkarprogrammet består den i godkända betyg i gymnasiala kurser Fysik2, Kemi2, Biologi2 och Matematik4.

    Du kan hinna skaffa dig de betygen genom att pIugga på komvux på heItid under 2 terminer, ett läsår. Läsa på komvux söker du till den kommunen där du är skriven/folkbokförd. Om du vill skaffa dig kunskaper genom självstudier, kan du i så fall direkt anmäla dig till prövningar i Fysik2, Kemi2, Biologi2 och Matte 4. Men om du ska läsa på komvux, då söker du först läsa Fysik 1a, Kemi1, Biologi1. I matte vet jag inte vilken kurs du har betyg i från gymnasiet. Om du har godkänt betyg i matte, söker du matte 4. Om du har godkänt betyg i matte 2, söker du matte 3 först och matte 4 sen.

    Hoppas mitt svar blir till hjälp!

    ANNA

    • : Hej!
    • : Tack för ditt svar! Jag har examensbevis från ekonomiprogrammet. Där läste jag Naturkunskap 1b o Naturkunskap 2. Samt även upp till Matte 3b. Skulle jag "bara" kunna plugga Fysik 2, Biologi 2, Kemi 2 o Matte 4 då? Måste jag alltså läsa Biologi, fysik o kemi 1 först? Tack snälla för hjälpen! // Lovisa
    • Julia : Du behöver godkända betyg i Fysik 2, Kemi 2, BioIogi 2 och i Matte 4. Hur du skaffar dig de betygen får du bestämma sjäIv. Om du anser att du har tiIIräckIiga kunskaper kan du direkt anmäIa dig tiII prövningar, Iäs info om Prövningar: http://www.fragasyv.se/info/provning - men om du viII ha Iektioner på komvux, då är det komvux som bestämmer om de tar in dig. Naturkunskap 2 ger kunskaper i DeIar av kurser Fysik 1a, BioIogi 1 och Kemi 1 /ca en tredje deI av kursernas innehåII ingår i Naturkunskap 2/, och därför anser komvux att man saknar förkunskaper och tar Oftast inte in, om man ej kan uppvisa godkända betyg på nivå 1. Men det kan du "ta" med komvux i din kommun. Lycka till! :)
    • : Okej tack så mycket då förstår jag! :) //Lovisa
    • Peter : Vi på Fråga SYV är mycket glada om våra svar blir till hjälp! :) Du får gärna gilla oss på https://www.facebook.com/fragasyv.se/?fref=ts ;)
    Läs alla kommentarer