T
    Hej SYV! Jag drömmer om att bli diplomat. Jag har läst på massvis om vad det innebär att vara diplomat, men jag förstår inte riktigt hur man kan utbilda sig till det. Jag vet att det inte finns något specifikt Diplomatprogram på universitetet, utan jag måste läsa något annat program på universitet och sedan ansöka till att bli diplomat hos Regeringskansliet. Jag har läst att många diplomater har en juridisk bakgrund, alltså att dem har läst juristprogrammet innan de ansökt om att bli diplomat. Men då till min fråga, kan man bli diplomat utan att läsa på juristprogrammet. Finns det något annat program på universitetet som jag kan läsa och som ger mig behörighet till att bli diplomat? Skulle bli väldigt tacksam om ni kunde ge några olika förslag på utbildningar som kan leda till att man kan bli diplomat.

    / Mvh

    1 Svar

    Daniel SYV

    Hej T,
    det vi vet om yrket Diplomat, berättar vi på framtid.se/yrke/diplomat

    Utbildning till Diplomat i Sverige - Diplomater utbildas vid Regeringskansliet och Utrikesdepartementets (UD) diplomatprogram. För antagning till diplomatprogrammet krävs att man är svensk medborgare och att man har en akademisk examen på minst 180 högskolepoäng (3 års heltidsstudier). Man bör ha goda kunskaper om det svenska samhället samt vara väl insatt i internationella frågor. Mycket goda kunskaper i engelska samt kunskaper i ytterligare minst ett annat språk är ett krav.

    Diplomater har ofta en juridisk utbildning i botten.

    En JURIDISK utbildning betyder inte nödvändigtvis just examen från juristprogrammet, man kan t.ex läsa kandidatprogram som inkluderar kurser i juridik.
    Det är mycket hård konkurrens om platserna på diplomatprogrammet; vem som väljs beror i mångt och mycket också på vilka Språkkunskaper de sökande har.

    Kika gärna på följande utbildningar:
    https://www.lu.se/lubas/i-uoh-lu-SGFKO/80402 - programmet i Fred- och konfliktvetenskap;
    http://www.uu.se/utbildning/utbildningar/selma/program/?pKod=SFU1K&pInr=&lasar=19%2F20 - kandidatprogram i Freds- & utvecklingsstudier;
    https://lnu.se/program/sprak-och-politik/inriktning-spanska-forsta-terminen-i-barcelona-vaxjo-spanska-ht/ - programmet Språk & Politik.