Anna
    Jag har blivit antagen till Tandsköterska men mitt mål är att jobba som tandhygienist. Min fråga är.. Jag har grundläggande behörighet för tandhygienist men fattas Naturkunskap 2 och Matte 2. Kan man på något vis plugga dessa ämnen på komvux för att sedan söka till tandhygienist-programmet?
    • :

      Hej Anna!

      Behörighet för tandhygienistprogrammen är: Matematik 2a / 2b / 2c, Naturkunskap 2, Samhällskunskap 1b / 1a1+1a2 + grundläggande behörighet. Har du inte godkänt i matematik 2 eller naturkunskap 2 kan du studera dessa ämnen på komvux, antingen genom vanliga studier eller göra prövningar i kurserna. Du kommer då prövas i urvalsgrupp BII (betyg med kompletteringar). Tips är att kontakta SYV i din hemkommun och se över möjligheterna att anmäla dig till komvux.

      Lycka till!

      MVH,
      Brendan (ej SYV)

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hejsan,
    du fick bra svar från Brendan (se kommentar till din fråga).
    Du kan läsa matte 2 och nk2 på komvux samtidigt som du läser till tandsköterska inom yrkeshögskola. Sök till komvux i den kommunen där du är folkbokförd. Sök i första hand studier på distans, flex- eller kvällskurser (för att jag antar att du inte kan läsa på dagtid på komvux då du läser dagtid inom yrkeshögskola). Rekommenderar att du söker matematik 2a och nk2 att låsa i låg takt (lägsta är nog 25%, alltså 10timmar i veckan) och du kommer i så fall läsa matte 2 på 20 veckor och nk2 också på 20 veckor, alltså tar det sammanlagt 40 v för två st. 100p.kurser.
    Att du blir utbildad tandsköterska inom yrkeshögskola kommer troligtvis inte (formellt sett) ge fördelar vid antagning till tandhygienistutb. sen, men det blir så klart lättare att läsa på tandhyg.programmet, om du kommer in. Du kan dock vända dig till studievägledare på tandhyg.programmet och fråga om ngn sort AU kommer ev erbjudas. I så fall kan det spela stor roll att man redan har utbildning inom samma område sedan innan. Se info på https://www.fragasyv.se/info/alternativ-antagning-hogskola

    När du läser matte 2 (lättare att få högre betyg i matte 2a, än i 2b eller 2c) och nk2 - försök få så höga betyg du kan i de kurserna (betygen kommer räknas in i ditt jämförelsetal/meritvärde).