Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,
    till alla högskole/universitetsutbildningar i Sverige krävs alltid grundläggande behörighet men också även särskild behörighet.

    Personalprogrammen kan ha lite olika innehåll och kan kräva lite olika kurser för särskild behörighet, så det bästa är att kika på just de programmen som man vill söka till, men t.ex kan särskild behörighet beskrivas så här: "Engelska B/Engelska 6, Matematik C/Matematik 3b alt 3c och Samhällskunskap A/Samhällskunskap 1b alt 1a1 +1a2." Och för dig som har "nyare" gymnasiebetyg är det Matematik 3 och Samhällskunskap 1b (eller 1a1+1a2) för att Engelska 6 ingår, för dig, inom grundläggande behörighet. Se exempel på utbildningen: su.se/kandidat-personal

    Studie- och yrkesvägledare