Hej Bella!
    Yrket Apotekare är i Sverige ett av de legitimationsyrken där legitimation från socialstyrelsen krävs för att få lov att jobba inom det yrket. I grunden för legitimation ligger apotekarexamen, som fås - i Sverige - endast genom apotekarprogrammet som är en 5årig universitetsutbildning (alternativt kan man läsa till Receptarie, som är en 3-årig utbildning och sedan försöka komma in på masterprogrammet i farmaci för att komplettera upp från receptarie till apotekare).
    Apotekarprogrammet finns bland annat på Göteborgs Universitet. Se information på gu.se/studera/hitta-utbildning/apotekarprogrammet
    Du behöver godkända betyg i engelska 5 och 6 och i svenska 1,2 och 3 - för grundläggande behörighet, + examensbevis från gymnasiet eller från komvux.
    För särskild behörighet behöver du godkända betyg i gymnasiala kurser Fysik2, Kemi2, Biologi2 och Matematik 4.

    • Undersköterska : Okej tack!
    • Undersköterska : Om jag är intresserad av att jobba med att träna hundar men att själv inte arbeta som vakt och hundförare, vad finns de då för yrken för mig??
    • Julia :

      titta gärna på yrket Agilitylärare >> och yrket Hundcoach >>.

    • Undersköterska : Hur går jag tillväga om jag vill plugga till något av de sistnämnda yrkena när det gäller hundar? Är det en privatskola som gäller då eller finns det någon yrkeshögskolan?
    • Anna :

      Inom yrkeshögskolan känner vi till endast en aktuell "hund"-utbildning, den här: yhguiden.se/utbildning/svenska-terapihundskolan-hallstahammar/skolhundspedagog-resurspedagog-hundunderstodd-pedagogik som startar 22 augusti 2022 och sedan i augusti 2023 också. Den ges på distans på halvtid i 2 år. Annars så är det i mångt och mycket mest privata skolor, intresseföreningar, hundklubbar, utbildningar utomlands och självstudier/stort eget intresse och stor erfarenhet av att äga hundar och träna egna hundar som kan leda till jobben där man i huvudsak tränar hundar. På gymnasiet (för ungdomar mellan 15-19 år finns profil "hund" på ett antal skolor) men de som är färdiga med gymnasiet kan inte ta del av ungdomsgymnasiets utbildningsutbud, tyvärr, och det vi känner till att det är rätt svårt och också ofta dyrt att skaffa sig "hund-utbildning" om man inte gjorde det på ungdomsgymnasiet.

    Läs alla kommentarer